Størrelse på profilbrædder

Vi har fået monteret et par nye lofter med hvide profilbrædder af tømreren i forbindelse med en anden reperation. Nu vil jeg så selv montere et loft mere. Jeg har kigget lidt på det tømreren har lavet. De gamle gipsfelter er taget ned, han har skudt dampspærre op på den eksisterende forskalling sæt ny forskalling på tværs af den gamle og skudt det nye loft op på det.

Det virker til at være til at gå til, men når jeg måler størrelsen på profilbrædderne, så siger tommestokken ca 16mm x 120mm. Det virker ikke til at være nogen gængs størrelse man kan købe, så jeg hælder mest til at der er tale om 19 x 125 som er det der giver langt flest Google hits. Er der nogen der kan bekræfte at profilbrædder 19 x 125 reelt måler omkring 16 x 120 eller findes den størrelse et sted?



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, du skal jo huske overlappet i fer og not, så er min. 125mm dem der sidder der, hvis de har en dækbredde på 118-120mm.
Det er også en lidt sær ordning de har der, det høje mål er fra da træet var ubehandlet det lave er færdige mål.
Faktisk ret uinteressant for kunden. De gør det også ved Tereses brædder  ja faktisk alt behandlet træ har før og efter mål, lidt sygt efter min mening.
Skrevet af Koludabyg på 18 jul 2014 19:45
Ja, du skal jo huske overlappet i fer og not, så er min. 125mm dem der sidder der, hvis de har en dækbredde på 118-120mm.
Jeg havde et bræt som tømreren efterlod og det måler 120mm inkl. fer og not, så de er krøbet lidt "i vask". Med Håndværkerens svar i baghovedet så er det åbenbart kutyme at målene åbenbart angives før bearbejdning. Det loft som jeg har fået har så åbenbart smidt henholdsvis 3mm og 5mm til høvlen.
Tjah ! hvem tror du der skal betale det træ der fjernes for at lave eks. et profil bræt
Og ikke nok med det, først betaler du for spildet, så sælger firmaet rest produktet til træpille fremstilling og briketter 
Som vi så må betale endnu engang for når vi køber brændsel, de har virkelig forstået at tjene penge på træ. Selv følgelig har firmaerne også investeret i store maskiner som vi også skal betale for. Det er jo sådan et samfund virker.
Ja, det er nu engang sådan vi har indrettet os. De høje lønninger der skal til i dette land afføder en del kreativ optimering i produktionen og salgsled. Det lever jeg med.

I tilfældet med profilbrædderne, så synes jeg dog det må være ekstra svært at gennemskue det. I en anden tråd her på LDS er der en der kæmper med sit forsikringsselskab omkring nogle profilbrædder på 16mm som er monteret ulovligt på en første sal.

Hvis mine var monteret i en etageadskillelse eller på en 1 sal og en byggesagkyndig sidenhen hev en ned og målte den til at være 16mm tykke, hvordan så med det? Vil vedkommende så vide og/eller tage højde for, at de er solgt og monteret som 19mm tykke, men høvlen har ædt de 3 mm eller ville lofterne blive dømt ulovlige?

Det er da lidt noget rod og som Håndværkeren peger på ikke rigtigt lige kunden vedkommende, hvad brædderne var engang.
Annonce
Hej.
Det er det rigtige mål. Det mål du har målt er det afhøvlet mål og det producenten skriver er ikke høvlet mål.
Jeg skyder på, at det med forsikringsselskabet og den byggesagkyndige er i forhold til nogen brandregler som der skal overholdes i forhold til bygningsreglementet.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej, velkommen til,

Jeg har nu fundet ud af at de målte mål er det rigtige. Det slog mig bare lige i forhold til fx. forsikringssager, der må den bygningssagkyndige (måske dig selv, når du er færdig?) skulle lægge nogle mm til det han/hun måler sig frem til på stedet. Hvis man bare hiver et bræt ned og måler på det, kan man åbenbart hurtigt drage den forkerte konklusion fx. at noget er ulovligt opsat, hvis man ikke tager højde for den forholdsvis store margin der er på høvlet/ikke høvlet mål.
Ja så vidt jeg husker skal et sænket loft være mindst 19 mm. tykt, men her ser man igennem fingrene med at et liste loft kun er 16 mm. i forhold til to gips plader der jo når op på mindst 19 mm. Og jeg vil da mene at et loft der er af træ brænder hurtigere igennem end to lag gips plade !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis