Stikkontakt uden afbryder med kun fase og jord?

Kan man det?

I mit 90 år gamle hus sidder der et par stikkontakter med afbrydere i køkkenet, som jeg gerne vil erstatte med nogle uden afbrydere.
Der er trukket jord og fase, men nul stopper henne ved den afbryder, der sidder tidligere på strømføringen!

Giver det mening mon?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej uden nul, har du jo ikke meget at bruge det til, men kan du ikke trække en ny nulledning?

Jord-lednigen (den Gul/Grønne) er "hellig" så den må du under ingen omstændigheder bruge som nul..

Er det en gammel installation, kan jordledningen vist også være rød. 
Jo jeg kan godt trække en ny nulledning.
Hvad farverne angår, så er det helt til rotterne! Der hvor strømmen kommer ind, er de tre farver hvid, gul og sort. Med polsøgeren fandt jeg ud af, at hvid er fase, gul er nul og sort er jord (hvor sikkert er det mon?). Jeg er ikke i tvivl om fasen, men lidt om de to andre. Gul blev bestemt til nul, da der var en lille spænding i den...

Farverne ændrer sig så løbende gennem de næste tre installationer - ikke imponerende:-(

Giver det mening, at den oprindelige installation har to stikkontakter med afbrydere, hvor fasen naturligvis er tilsluttet men jord sidder som nul?

Det erhelt hat for mig, så lige nu gør jeg ikke alverden...
Altså lige for at forstå det  Du har nogle stikkontakter som er med afbryder, og dem vil du skifte til stikkontakter uden afbryder?
Hvis de virker nu, burde der være både fase og nul (og måske jord). Så at skifte dem til stikkontakter uden afbryder burde være lige til højrebenet.
 
Hvis du derimod ikke har fase, nul og jord, kan du ikke sætte en stikkontakt op (ja det kan du godt, men så den virker ikke) 

Hvis nullen stopper ved en afbryder giver det overhovedet ingen mening, for man afbryder normalt ikke nullen i en afbryder (med mindre den er 2 polet, men det er unormalt).

For at trække en nul til dine stikkontakter, skal du skille det hele ad, og binde 2 ledninger (fase og nul) fast i en af de gamle (fasen), og dermed trække en ny nul.  

Du er nød til at bruge et måle instrument for at se forskel på nul og jord, da en almindelig "målepind" vil opføre sig ens om det er jord eller nul i forhold til fasen. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
I ældre installationer er den sorte som regel nul ikke den gule.
Og når du siger at den sorte sidder i stikkontakten så vil jeg men den er nul
Tak for jeres gode svar!

Det kringlede set-up er:
Fire enheder der er serieforbundne. Første enhed efter strømmen kommer fra væggen (med både fase, nul og jord - medmindre de tre ledninger kan være noget andet?) er en afbryder til lys. Her stopper den gule, den hvide går ind her og fortsætter til næste enhed. Den sorte løber forbi denne enhed uden at være forbundet til den.

Den gule (som nu er blevet brun...) kommer først på igen på den fjerde enhed - hvorfor ved jeg ike.

Næste enhed er en dobbelt stikkontakt med afbrydere.
Tredje enhed er en dobbelt stikkontakt med afbrydere.
Fjerde enhed er en afbryder til lys.

Det er enhed nr. 3 jeg gerne vil bytte til to stikkontakter uden afbrydere.

Noget tyder altså på, at det er jord (den gule) der stopper allerede ved den første afbryder, da den jo ikke er relevant for resten.

Så giver det hele i hvert fald mere mening for mig.

I givet fald kan jeg vel bare forlænge den jordledning når jeg vil skifte de to stikkontakter?
Annonce
En tegning vil gøre det lettere at forstå, hvad du mener. For serieforbundne er dine stikkontakter næppe.

Den gule kan være hvad som helst. En mellemledning til et lampeudtag, eller mǻske slet ikke forbundet til noget. Du skriver den stopper ved enhed 1. Og dernæst at den kommer igen ved 4. Det giver ikke helt mening det du skriver.

Er der jord andre steder i huset? Virker de nuværende stikkontakter?

Husk i øvrigt, at du kun må udskifte materiel med samme type. Er der en stikkontakt uden jord, må du ikke selv sætte en op med jord.
Jeg lægger en tegning op i morgen.
En dobbelt stikkontakt med afbryder  LK Fuga dobbelt stikkontakt  
indeholder kun fase og nul... der er ingen jord!

Så skal du skifte den til en   LK Fuga stikkontakt m/jord 1,5 modul  kræver det en jordledning! 
Der findes ikke stikkontakter uden afbryder, uden jord.

Så du skal altså have fase, nul og jord i hver stikkontakt hvis du skal skifte dem.

Men hvis du ikke har mere styr på det elektriske, ville jeg råde dig til at lige få en "eltriker" ind over. De penge er givet godt ud, i forhold til et nedbrændt hus, hvor du ikke får en krone fra forsikringen, fordi du selv har lavet det.       

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er jeg også selv kommet frem til

Så jeg bibeholder det gamle system og skifter blot kontakterne til nogle nye. Så ikke noget med kontakter uden afbrydere
Det lyder som om at det er noget fusk, og jeg synes du enten skulle trække nye ledninger eller markere dem med den rigtige farve så man ikke bliver i tvivl.

Mod amatørinstallationer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis