Mystisk lyd i hulrum under loft - vil overvåge med webcam?

Hej
Jeg har et sommerhus, bygget i 1960'erne, hvor der senere er sat en vinkelret udbygning på. Jeg købte først huset for 6-7 år siden, så jeg 'kender' ikke husets præcise konstruktion.

Den anden dag/aften kunne vi pludselig høre kradselyde inde fra væggen, oppe under loftet. Vi kiggede rundt og opdagede indgangen til, hvad der muligvis kan føre til et hulrum mellem de to bygninger, oppe under taget.  

Vi kan simpelthen ikke greje, hvad det kan være, men eneste logiske mulighed er en fuglerede, da 'indgangen' sidder højt og under tagudhænget. Vi har før haft mus - mange endda - men hvordan skulle de kunne komme ind 2 meter oppe ad en væg? Men man ved aldrig...

Nu er jeg blevet nysgerrig og tænker, om man mon ikke kunne sætte noget op, der kunne overvåge hullet? Har prøvet at sidde og kigge i ca 1/2 time på en stol i nærheden, men så intet. Vi skal have lukket hullet - det lyder faktisk en smule uhyggeligt, og jeg vil ikke være glad for lyden en mørk efterårsaften. Men vil først lukke, når evt. unger er kommet ud.

Men kan man overvåge? Jeg vil jo ikke bruge en formue på sagen, men hvordan kunne man evt. gribe det an?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke webcams fungerer ret godt i moerke, du skal nok have fat i et rigtigt overvaagningskamera med indbyggede IR lyskilde (LED's)

Et bud kunne være en mår. Der ynder at være på loftet og højden er ingen problem for sådan en.

Et billigt webcam med IR-funktion kan fint bruges til at se om der er nogen deroppe. Det skal jo ikke være super skarp HD kvalitet, bare være godt nok til at man kan se, hvad der foregår. Der er mange til modeller til ca. 500 kr.
Uh - en mår! Det har jeg også frygtet lidt, men jeg tror slet ikke, der er plads til sådan en fætter. Indgangshullet er 8-10 cm på hver led, og den vil næppe kunne vende sig derinde.

Et web-cam med IR-funktion. Det vil jeg undersøge nærmere!
Mår, mus eller fugl. Hælder fra din beskrivelse umiddelbart til mus, da en mår ifølge dem der haft sådan en boende larmer som en teenager og en fuglerede ville du ikke undgå at se trafik til og fra i løbet af dagen. Halsbåndsmus er utrolig adrætte. Men prøv at lægge et billede ind.
Mus ... suk! Men hvad skal de dér? Og på nuværende tidspunkt af året? 

Her er et billede af hullet set udefra:

Og her indefra med en ring om det sted, vi hører lyde fra. Det er ikke som teenagere (jeg har to, så jeg ved hvordan det lyder!), mere 4-5 rytmiske kradselyde efter hinanden. Ikke hele tiden, men ret tit. 

Vi har prøvet om vi kan se noget med en lygte, men det kan vi ikke.

Hvad ville I gøre i mit sted?
Annonce
Nu skal du ikke fortvivle. Det kan faktisk godt være en bille. Har selv til tider, nogle 1 cm lange sorte biller, der kan lave nogle ret let hørlig kradselyde i mellem nogle plader og en mur i mit bryggers.

Det er så en af de ting man mangler at få lavet en gang udi fremtiden, når man lige tilfældigt får tid.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Prøv at sætte en smækfælde med havregryn, marcipan, franskbrød, pølse eller hvad du kan finde på oppe på pladen. Det er en god ide at sætte en snor i smækfælden, så en dårlig ramt mus ikke slæber af med den.
Jeg ville også overvåge med en smækfalde.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis