Måle op til håndliste

Hej allesammen
Har en halvsvingstrappe indenfor hvor jeg meget gerne vil lave en håndliste tror jeg det hedder på væggen. Har købt høvlet 4 sider til det. Hvordan måler man op til det?
På forhånd tak og god aften
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det højden du er i tvivl om eller ?
nåh ja tak, det er højden det drejer sig om. Selve vangen er jo buet så det er svært at måle efter det. Og trinene er forskellige dybder. Og det er monster svært med højden da det jo også skal passe med de håndlister i hver ende af trappen. Og håndlisterne må meget gerne have en nogenlunde samme højde fra trappetrin så det ser pænt ud hele vejen op. Mangler vel nogen retningslinjer om hvad man måler efter og hvilken højde. På forhånd tak
Hej.
Højden af værn og håndlister måles over trinforkanten
Ved trapper og ramper bør højden på værnet være mindst 800 mm

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Hej og tak
Har prøvet at måle fra trinfladen, men trinene er jo forskellige dybder, så derfor kommer den streg jeg laver på væggen til at gå op og ned, så det kan jeg ikke få til at funke...
God aften
Jeg har samme spørgsmål. Gode ideer til korrekt opmåling / opsætning af håndliste? 

Vh.

Annonce
Normalt har man jo en vange at udgå fra...
Men hvis trinnene ikke er samme dybde, ville jeg måle trinfladerne og så finde en middel værdi.
Så må man kunne måle fra stødtrinnet til middelværdi mærket på hvert trin, og så derefter afsætte det lodrette mærke på væggen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der må man ty til gennemsnits højde. 
Det er faktisk ikke så praktisk at have en håndliste på væggen når man taler om 1/2 svings trapper. Man har jo en ganglinje som defineres at være 0,5 m fra det indvendige ( hjørne ) Så afstand ind til væggen ved svingtrin er jo noget længere, og det kn være svært at nå håndlisten.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det blev sådan. 90 i højden på håndgelænderet. 

Vh.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis