Gulvgips, bruser, fald og opkant

Hej

Jeg har et spørgsmål omkring mit badeværelsesprojekt. Det bliver lavet på 1.salen med opretning af bjælkelag, veksler for at komme ned på 30 cm cc osv. Herefter forskalling, varmefordelingsplader og rør, gulvpap og til sidst gulvgips (svømmende).

Rummet er aflangt og døren sidder ca. midtpå. Jvf. SBI 200, så kan jeg nøjes med et enkelt afløb (unidrain på tværs i bunden af brusenichen), hvis der er fald i hele rummet mod afløbet og derudover kan jeg undgå opkant ved døren, hvis der er et fald på 3 cm fra underkant af dør til afløb. Så langt så godt.

Brusenichen bliver i den ene ende og bliver 90x90 cm.

Nu til spørgsmålene:

1. Jeg regner med at forsænke gulvet i selve brusenichen ved at lave en passende udskæring i opbygningen, så jeg sænker hele gulvplanet ca. 1 cm i forhold til resten af gulvet - naturligvis med fald i nichen også. Tænker at det giver mindre vand ud på resten af gulvet. Er det ikke fornuftigt - og er 1 cm ikke passende?

2. Hvordan med overgangen ved den lille opkant i forhold til varmerørene? Sørger man bare for ikke at føre varmefordelingspladerne helt hen, så røret kan presses ned under niveau ved kanten?

3. Den lille opkant formoder jeg (bare) skal vådrumssikres med noget bånd eller, hvad det nu hedder. Men når jeg skal lægge fliserne/klinkerne, hvordan vil I så håndtere denne lille kant? Skal der udskæres små flisestykker som sættes på højkant, kan fugen gøre det - eller er der andre måder?




3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. jo hvis du stadig så kan holde afløbet 35mm under gulv/bundstykke dør ved tilstødende rum.

2. ja, bare lad det så rørene kan presses den 1cm længere ned ude ved overgangen.

3. Jep, amreringbånd og klæber, jeg ville lade klinken fra gulvet rende ud over klinken i brusenichen, også fuge melle disse, går ud fra det kun er i forkanten du har en synlig kant...?
1000 tak for svar - lige hvad jeg havde brug for.

Et tillægsspørgsmål. Jeg er nu i gang med at rette bjælkelaget op med spær på siden. Har indtil videre målt op og kun skruet den første løseligt på. Jeg kan dog se, at den kommer til at vinkle fordi bjælken 'buler' lidt ud på siden - eller ikke er helt lige skåret.

Hvordan kan jeg undgå denne vinkling? Nogle tips og tricks?

Min forskalling bliver af højdehensyn lagt forsænket under spærret. Jeg vil jo helst, at spærrets overkant er lige og i plan med forskallingsbrædderne. Kan jeg høvle dem lige i stedet?
Har ikke den store betydning, men kan selvfølgelig rettes op med klodser/lister i rette tykkelse.

Bare ret gulvet op, så det ligger en smule over bjælkerne, skulle der så være lidt luft under pladerne henover bjælken, har det ikke den store betydning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis