Støtte mur, 40 cm høj.

Hej LDS

Jeg skal have anlagt en have, og deriblandt en støtte mur da vores hus er i forskudt plan på 40 cm.
Jeg skal have indrammet en terrasse i den høje ende på ca 3 x 3 m med en ca 40 cm høj støtte mur (40 cm over terræn).
Men jeg har Googlet og tænkt og tænkt over fremgangs måden og hvad der kan holde.
Jeg har overvejet at bygge den af de sten som stables fx RBR soft block eller lign.
Bygge en af Leca blokke eller bygge en af funda blokke.
Hvad har i gjort, og hvad kan anbefales? Budgettet er rimelig stramt, så det skal være til at betale :-)
Og er det nødvendigt at komme ned i frostfri dybde?

På forhånd tak!

De bedste hilsner Emil 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville grave ned til bæredygtigt underlag (under muldlaget) - sikkert 30-50cm.
Støbe en sokkel, og sætte en række 33cm fundablokke. Sørg for at stikke noget Ø12mm tentorstål lodret ned i betonen inden den er hærdet
På indersiden, ville jeg så sætte en "bagmur", bygget op af 15cm fundablokke, som sættes ned over den lodrette armering. Mellem hvert skifte lægges der tentorstål vandret. Når denne er bygget op, støber du beton ned mellem blokkene...

Herefter kan du så sætte de blokke du gerne vil, på de sidste 18cm fundablok - sørg dog for at der er luft imellem for- og bagmur, så det ikke frostsprænger hvis der trænger vand ned. Jeg ville i øvrigt undgå fliselim i studsfugerne på det nederste skifte af formuren, så vandet kan løbe ud.

Det holder de næste 100 år...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis