Fugning

Har lidt problemer med at beslutte hvilken type fuge jeg skal ha i mit træhus, rundt om døre og vinduer.

Nogen siger fugebånd i siderne og silikone nedenunder, andre skummer bare hele lortet og afslutter med en byggefuge. I den bog jeg har købt "træskelethuse træ 56", der ligner det at der er en fugebund inderst, herefter isolering og så igen en fugebund, og det hele afsluttes/inddækkes med en indfatning.

Jeg ved sgu ik, jeg har tænkt på fugebånd, men det fungere vist ikke så godt nederst grundet vandnæsen.

Hvad har i gjort? Husk at det er et træhus jeg har, så en mørtel fuge er nok ikke sagen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HÆ HÆ ! Hvad er den nu af, har du skåret for meget træ af hvor vinduer og døre skulle sidde ?  Det kan godt være jeg er lidt gammeldags i den retning, men jeg mener at den slags nymodens opfindelser som silikone og fuge materialer ikke høre til i et træhus. Den "gamle Svenske metode er jo at lave tingene så de passer sammen, de steder hvor der ikke blev skelet så meget til om det var  paskram brugte man jo halm imellem vindue og væg og så en ramme om det hele. Den går nok ikke i dag, men så noget stenuld og en tætsluttende ramme af træ. Et træhus skal helst kunne "ånde" ellers vil der gå råd i træet.

Skrevet af Håndværkeren på 16 jul 2014 08:17
HÆ HÆ ! Hvad er den nu af, har du skåret for meget træ af hvor vinduer og døre skulle sidde ?  Det kan godt være jeg er lidt gammeldags i den retning, men jeg mener at den slags nymodens opfindelser som silikone og fuge materialer ikke høre til i et træhus. Den "gamle Svenske metode er jo at lave tingene så de passer sammen, de steder hvor der ikke blev skelet så meget til om det var  paskram brugte man jo halm imellem vindue og væg og så en ramme om det hele. Den går nok ikke i dag, men så noget stenuld og en tætsluttende ramme af træ. Et træhus skal helst kunne "ånde" ellers vil der gå råd i træet.


Jeg har endnu ikke gjort noget dumt (mht det her med fugning), har dog gjort utallige andre dumme ting, som nok ikke er relevant her

Jeg kan ikke lave en konstruktion som du foreslår, da jeg sætter træ/alu vinduer i mit træhus, og ved træ/alu vinduer har jeg læst mig til at man ikke kan dække alu kanterne til med f.eks en indfatning, da vinduet så ikke kan ånde. Men er fugebånd eller noget elastisk fuge så de eneste muligheder der er tilbage?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Selvfølgelig kan dit vindue ånde gennem en indfatning af træ.
Nu har jeg godt nok haft mest med bondehuse at gøre, så jeg villle nok vælge et fugestop og så med mineraluld eller fåreuld og så afslutte med indfatningen yderst.


mvh

 varmetossen

Hvorfor blander du træ med aluminium især på et hus bygget af træ ? Det finder jeg da lidt uæstetisk, og som der bliver skrevet kan du da bruge Fåre uld, den skal ikke være vasket da den naturligt indeholder lanolin der er med til at bevare det. Det er vel heller ikke karmen der er af aluminium !

Skrevet af Håndværkeren på 17 jul 2014 01:03
Hvorfor blander du træ med aluminium især på et hus bygget af træ ? Det finder jeg da lidt uæstetisk, og som der bliver skrevet kan du da bruge Fåre uld, den skal ikke være vasket da den naturligt indeholder lanolin der er med til at bevare det. Det er vel heller ikke karmen der er af aluminium !

I betragtning af du hverken har set mit hus eller mine vinduer, så er det efter min mening malplaceret at kalde noget uæstetisk. Tag det dog ikke ilde op, jeg er glad for dit input og vidste ikke at man kunne bruge fåre uld, det vil jeg undesøge yderligere.
Vinduerne er klassiske klassiske træ/alu vinduer fra Horizont som nu er blevet opkøbt af Outline, og nej karmen er ikke af alu.
Jeg har fundet en tegning i min "træ bog" som jeg lige vil høre jer om, da jeg aldrig har set fugestop eller pølse om du vil, brugt både ude og inde. Kender i til den måde at fuge på? Er der i så fald forskel på fugepølsen ude og inde

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Skrevet af Klaus Lundstedt på 16 jul 2014 22:44
Hej.

Selvfølgelig kan dit vindue ånde gennem en indfatning af træ.

Nu har jeg godt nok haft mest med bondehuse at gøre, så jeg villle nok vælge et fugestop og så med mineraluld eller fåreuld og så afslutte med indfatningen yderst.





mvh


Det lyder som en god ide.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg ville ej heller vælge træ/alu til et træhus...Jeg ville vælge et godt trævindue, med gode danske garantiordninger..
men det er jo din beslutning..
træ/alu har endnu ikke bevist længere holdbarhed. kontra feks. det vi har i en speciel kogt/syret fyrretræ.. (kan ikke huske navnet) men alu er ekstremt varmedelene, så det flyver lige din varme ud til pipperne, så de kan sidde og hygge sig.. HVIS det er worst case..
find nu bare et godt DANSK firma.. og køb nogle ordentlige trævinduer der..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Skrevet af GardenGirl på 17 jul 2014 11:13
jeg ville ej heller vælge træ/alu til et træhus...Jeg ville vælge et godt trævindue, med gode danske garantiordninger..
men det er jo din beslutning..
træ/alu har endnu ikke bevist længere holdbarhed. kontra feks. det vi har i en speciel kogt/syret fyrretræ.. (kan ikke huske navnet) men alu er ekstremt varmedelene, så det flyver lige din varme ud til pipperne, så de kan sidde og hygge sig.. HVIS det er worst case..
find nu bare et godt DANSK firma.. og køb nogle ordentlige trævinduer der..



Hvornår er noget godt? Hvornår er noget dårligt? Hvornår er et firma godt? Hvornår er det dårligt? Hvem er ansat i firmaet? Og hvem er deres underleverandører? Det kommer jo an på rigtig mange ting om noget er godt eller dårligt , feks prisen spiller ofte en stor rolle, hvad krav har køberen har til vinduerne, hvor skal de monteres, og ikke mindst hvordan de ser ud.

I mit tilfælde har jeg skaffet alu/træ vinduer til hele mit hus for næsten ingen penge, og de har den her grå antrasit farvede alu kant der passer fint til den sorte klink beklædte facade, huset bliver top isoleret og der er installeret et super lækkert pillefyr og de estimerede brændsels udgifter er ca kr 4000 om året, så jeg skal altså ikke ud og købe flere vinduere, derimod har jeg brug for lidt input til fugning omkring de her vinduer, og derfor lavede jeg det her indlæg.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok ved godt at min kommentar ikke er det du søger men altså nødt til at kommenere gardengirls kommentar, om at aluminium er særdeles varmeleden og man fyrre for pipperne"....... For det var da en kommentar der tydeligt viser det har hun da ingen forstand på overhovedet"..... Jeg tror at hun skal se lidt på hvordan et moderne træ alu vindue er bygget op i dag og her har aluen INGEN DIREKTE kontakt til hverken træ eller glas"....... Så nej man mister ikke varme ved et træ alu fremfor et træ..... For mit eget vedkommende kunne jeg selv ALDRIV finde på at vælge et rent træ vindue for de skal males ofte og det skal træ/aluet ikke så det betyder mere tid til min familie og andre fritids interesse
At aluminium er en dårlig varme leder, vil jeg sætte spørgsmål ved. De fleste motor cykler har cylindre af aluminium netop fordi aluen har let ved at lede varmen. At aluen ikke røre ved træet hmmm ! Svæver den da hen over træet ? I min drenge tid blev vinduer malet hvert 10 år, det var dengang rigtig olie maling var til og ikke alt det bras der sælges i dag. Den gang var vinduer også fremstillet af kerne træ uden splint ved, det tager man ikke så tungt i vore dage. Jeg har blot den mening at man ikke skal blande træ med aluminium, vinduer skal laves af træ eller de nye af plastik med aluminiums forstærkninger der ligger skjult.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også