Skur - Udgravning

Hej

Jeg skal have lavet et isoleret skur. Jeg skal have en til at grave og kom i den forbindelse til at tænke på, hvad I andre vil foreslå:

1. Skal der graves af to omgange, hvor det først er til sokkel. Dernæst støbning og dernæst grave ud til gulv.
2. Grave både rende og ud til gulv og derved have en lavere rende, men sætte enten lecablokke eller fundamentblokke op til sokkelhøjde?

Førstnævnte kræver af der skaffes en minigraver med medre, to gange.
Sidstnævnte kræver lidt mere arbejde med at sætte soklen. 

Kan begge metoder lade sig gøre? Og hvad ville I gøre?

/Henrik
Hej Jeg skal have lavet et isoleret skur. Jeg... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe, jeg håber der kommer en fagmand ind og lige gør mig lidt klogere. Jeg kan ikke se hvad funktion en sokkel ned i frostfri dybde skal gøre, ved et skur der skal bygges i træ. Det skulle da lige være hvis det har en funktion ift betongulvet, men jeg kan ikke lige se hvilken.

At støbe gulvet uden sokkel er vel bare at smække lidt forskalling op som ramme.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

Helt klart grave soklen først, naturligvis til frostfri dybde og med 2 eller 3 lecablokke (med styropor skel) i toppen og efterfølgende grave ud til bunden i skuret..

Til Christiannielsen.

Hvis man laver et ordentligt frostfrit skur med isolering støbt gulv osv, så skal man have en ordentlig sokkel først.
Og indenfor dette udgraves til afretning isolering og det støbte gulv.

Skal man lave noget simplere, så må det blive et punktfundament og her får du ikke noget beton gulv.....

MVH Njord

MVH Njord
tak for info, dejligt
Det er ikke for at floode tråden, blot for at blive klogere, hvad funktion har en sådan sokkel i dette tilfælde hvor skuret skal bygges i træ og/eller hvilken funktion har den ift betongulvet?

definitionen "ordentlig sokkel" skal vel sættes i relation til hvad der skal bygges og hvad formål det har og det er nok det jeg ikke ved nok om.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej.

Soklen bærer huset og den belastning det giver.
Soklen isolerer mod frosten udefra.
Soklen holder isolering og andet bund materiale, samt det støbte gulv inden for soklen. Ellers vil det jo løbe ud!

På sokkeltoppen lægges murpap og her over en bundrem hvorpå stolperne rejses.

Bundremmen kan også lægges på et punktfundament, men så skal gulvet laves svævende og dermed (realistisk) med bjælker og et trægulv.

Så alt i alt en anderledes konstruktion.

MVH Njord

MVH Njord
Jeg kan godt se det over-cool i fremgangsmåden og konstruktionen. Selv om jeg læser hvad funktion soklen har, virker det stadig overkill for mig til et træskur.

Nu skal jeg nok lade tasterne tie. Tak for info.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Du kan i øvrigt stikke nogle gevindstænger ned mellem fundablokkene, inden betonen hærder. Så har du et godt grundlag for at fæstne bundremmen. Husk en møtrik eller 2 i bunden af gevindstangen inden du stikker den ned i betonen.
Et skur kan jo også være en "rigtig" bygning....

Den beskrevne opbygning er den jeg har ved min træ garage og her er der lunt og altid frostfrit.....
Mit brændeskur er med en simpel sokkel i form af nogle støbte punktfundamenter.. men her er der ikke isoleret osv... Et rigtigt skur som sådan..

Mens sokkel udgaven kan anvendes også hvis der er tale om beboelse :-)
Min garage lever op til kravene i et sommerhus hvad angår isolering osv.. og sikkert bedre end det også....

Men jeg kaldet det da mit skur :-)

MVH Njord
jeg har et par gange før i tiden (som entrapanør) lavet lignende opgaver, vi havde gerne 2 muligheder.
1: grave det hele ud, støbe sokkel i renden, og mure ovenpå med sokkelsten fra laveste nevau af gulvet.

2: samme grave metode (gulv og sokkel gravet ud i et) og fra bunden af gulvet har vi så rejst en træ forskalning, hvori vi støbte soklen helt op til jordhøjde.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
grav ud til gulvet med det samme, det er helt klart det nemmeste, så får du osse en helt lige kan du kan lægge din isolering op ad, det gør det 1000 gange nemmere!

grav gerne en halv meters penge af til gulvet på ydersiden af din rende til soklen, så er der noget plads at arbejde på, både når blokkene skal sættes og når du skal pudse eller berappe soklen

lever af det til dagligt så smid et brev hvis du har andre spørgsmål, hjælper gerne
der skal graves minimum 90 centimeter ned . så du ryger ned til frostfri dybte. ellers vil dit fundament begynde at skyde sig selv op når jorden arbejder med varme og kulde.
Du graver ud til begge dele. og det har intet at sige om der kommer mere sokkel på en beton. det det erstatter hinanden.

Hilsen Muren

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis