Fm motor sidder fast

Hej 

Jeg står med en fm motor (frederikstad maskinfabrikk) som sidder fast, jeg tror jeg kan udelukke at den har varmesat sig. Men er der nogle der har forslag til hvordan den kan komme til at køre rundt igen? Og hvorfor den har sat sig fast til at starte med?


Vh.

Bjarke Sørensen

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det et pludseligt opstået problem under drift, eller hvordan er det sket?

Når den nu har sat sig, kunne det jo være der er kommet vand i cylinderen, og den så er rustet fast, men det kræver jo så at den har stået stille et stykke tid.

Forudsat det er stemplet der sidder fast, og det ikke er grundet manglende køling/smørring, er det rust grundet vand/fugtighed på cylinderfladerne. Her er alm. coka cola fint og bruge som rustløsner. Bare hæld lidt i cylinderen og lad det stå et døgns tid, gentag eventuelt behandlingen hvis du ikke kan rokke den på svinghjulet. Når den begynder og kunne rokkes lidt fylder du lidt olie i cylinderen og rokker den helt fri. Når den kan rotere frit kan du så starte den op med friskt olie på sumpen, hvis det er en firtakts.

Mener i øvrigt det er muligt og købe stumper til motorene i Norge stadig.

Hvilken type drejer det sig om ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej

Det er typen L2. Den har stået på land i længere tid, men synes ikke umiddelbart jeg kan se hvor vandet skulle være kommet ind!
Tak for svarene indtil videre!

Ang. Cola det må være fosfor syren som hjælper, men sukker i en motor er det ikke no go?

Vh.

Bjarke Sørensen

Skrevet af black-n-red på 13 jul 2014 17:21
Hej

Det er typen L2. Den har stået på land i længere tid, men synes ikke umiddelbart jeg kan se hvor vandet skulle være kommet ind!
Tak for svarene indtil videre!

Ang. Cola det må være fosfor syren som hjælper, men sukker i en motor er det ikke no go?
Nå ok. Har motoren stået stille i mere end et år på havnen er det meget normalt den har sat sig. Fugtigheden kommer fra luften. Alt er ganske normalt.

Den smule sukker sker der ingen ting ved. Men har før hørt folk diskutere om sukkerfri skulle være bedre, dog uden og være blevet klogere. Ved fiffet er ældre end slankecolaen.  

Der er i øvrigt meget om motorene fra fabrikanten HER.

Pøj pøj. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Da du skriver at du har "Der er i øvrigt meget om motorene fra fabrikanten HER" som jeg desværre ikke kan åbne uvist af hvilken grund Vil jeg be' til at du gider sende dit meteriale til mig på mail-[email protected]- På forhånd tak- Det hele skyldes at jeg har overtaget en båd med en fastsiddende motor- har stået i 18 mdr siden sidste start, så jeg tænker at alle cowboytrics kan hjælpe

MVH Bjarne S. Nielsen


BSN
Annonce

Ang fastsiddende FM- motorer har vi- et makkerpar udi sejlads- lige løsnet en FM 2 cyl- den  har ikke været tørnet i over10 år og tændrørene måtte løsnes med stor rørtang. Derefter noget rustløsner fra en reservedelsforhandler og næste dag et pænt skvat diesel med lidt benzin i.

En kæmpe-i min verden - svensknøgle af mangel på bedre samt 150 x 4x12 cm  firkantrør som momentforstærker og efter 2 minutter var den løs- har åbenbart været relativt tæt, for efter lidt VD-40 blandet med motorolie virker den fint og letkørende- regner normalt ikke VD  40 for noget brugbart, men var her indenfor rækkevidde- så alt i alt -mangler nu at få noget tænding på og forventer opstart med dieselstart, da ringene måske er lidt fastgroede- og disse kan måske løsnes uden den helt store adskillelse og udgifter til hundedyre toppakninger.Slipper nok ikke helt, da vi ikke kender tilstand på ventiler og -sæder, men dette vil helt sikker afsløre sig. Er der i øvrig nogle derude, der har et overskydende håndsving til en FM S-2 liggende, og som måske véd om en standard dynastart- mener 40 A- kan trække en 2 cyl rundt? har dynastart på den 6 hk jeg har liggende.

MVH BSN


BSN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis