Solfanger på varmekredsen..

Hejsa

Har fået fingrene i et par solpaneler.

Så jeg tænkte på at sætte dem til min Hs Tarm kedel med kun 1 varme kreds, sådan at vandet der cirkulerer til radiatorene i stedet bliver cirkuleret til solfangerne.

Der skal selfølgelig sættes diverse haner så vandet kan lukkes af panelerne om vinteren.

Vil det kunne virke til at lave varmt vand??
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Har tænkt på det samme herhjemme. Skal en solfanger kobles på systemet direkte skal solfangerens fremløb kobles på fyrets returledning for at give varmt vand da VVB er indbygget i fyret, men jeg har ikke gennemtænkt det helt endnu, men har to elementer liggende, der skal i brug.


mvh

 varmetossen

Skrevet af hamder på 13 jul 2014 00:17
Hejsa

Har fået fingrene i et par solpaneler.

Så jeg tænkte på at sætte dem til min Hs Tarm kedel med kun 1 varme kreds, sådan at vandet der cirkulerer til radiatorene i stedet bliver cirkuleret til solfangerne.

Der skal selfølgelig sættes diverse haner så vandet kan lukkes af panelerne om vinteren.

Vil det kunne virke til at lave varmt vand??
Det vil jeg nu tvivle på det er så nemt. Normalt opsætter man en VVB med to adskilte spiraler (en til fyret og en til solpanelerne). Endvidere skal der særskildt pumpe, expangtionsbeholder samt styre elektronik på solkredsen. 

Når du har tilsluttet nogle solpaneler er det meget vigtigt du ikke kører mere vand i gennem panelerne, end det kan nå og komme op på anlægstemperaturen, ellers opnår du bare at afkøle anlægsvandet i stedet.

Der er vist mange der har prøvet og skære hjørner gennem tiden, mig bekendt er det ikke lykkes. Men hvis, vil det faktisk godt kunne betale sig op opsætte en stribe solpaneler.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der sidder jo allerede ekspansions beholder på systemet.

Og flowet kan i første omgang reguleres med cirkulations pumpen og de ventiler der skal sættes i.
Skrevet af hamder på 13 jul 2014 11:20
Der sidder jo allerede ekspansions beholder på systemet.

Og flowet kan i første omgang reguleres med cirkulations pumpen og de ventiler der skal sættes i.
Jo ja. Grunden til jeg har skrevet det som jeg gjorde, er at fortælle hvordan et ordinært anlæg er bygget op. 

Men igen, mig bekendt er der vist ikke mange der er sluppet godt fra og mixe kedelvandet med solfangerne. Hvis det skal lykkes og få nogen virkningsgrad på anlæget på din måde skal du nok køre solfangeren direkte på spiralen i VBB, dvs. undgå og få resten af anlæget med. Det kræver i øvrigt så også en ekstra expangtionsbeholder. 

Har du en tegning på hvordan det skal skrues sammen ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så fik jeg med mit enorme talent frem manet en simpel skitse.
Håber i forstår den.. ellers må jeg jo finde noget dyrt hjælp.

Det er så simpelt som det kan være.
Annonce
Skrevet af hamder på 13 jul 2014 19:53

Det er så simpelt som det kan være.
Det er vist desværre også FOR simpelt.

For det første skal du have en overtryksventil på det nye stykke, så det pludselig ikke siger BOOMM når solen skinner og .........

Dernæst skal du have lavet noget temperaturstyring, så pumpen ikke trækker vandet gennem spiralen før det har en temperatur der skal være = din VBB temperatur.

Og så vil der måske også gå "kage" i din pumpeplacering når solpanelerne er tømte.

Men så kan jeg heller ikke finde på flere indvendinger lige nu. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er overtryks ventil...
Og den kreds der er nu med pumpe virker fint, og jeg havde tænkt at der bare skulle sættes et T-stykke i den eksisterende rør.
og haner selfølgelig.

Den der med vandteperatur ... der mangler jeg en løsning.

Og det kommer kun til at køre på solvarme når vi slukker for varmen i huset.
Den her er "sakset" fra vvfs.dk :
http://www.varmtvandfrasolen.dk/images/midimaxi_auto_600x800.jpg

Men har du kun 2 paneler så byg et "almindeligt" solfangeranlæg, hvor dit forbrugsvand bliver (for)varmet af solfangeranlægget.
Dit radiatorvand er jo f.eks ikke frostsikret og du vil løbe ind i en masse andre problemer med din opsætning.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det skal kun køre på solvarme om sommeren.. Når frosten komme tømmer jeg systemet for vand så der ikke sker noget

Men takker for dit link
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis