Gulvvarme med forskallningsbrædder

Hej,
jeg er i gang med at lave følgende konstruktion i stuen (nr. 2)
http://www.uponor.dk/da-dk/vvs/prod...lling.aspx
Jeg er løbet ind i en udfordring, i forhold til at jeg har købt 21x95 mm gran forskallningsbrædder sammen med 20mm pex varmerør og varmefordelingsplader. Jeg har fået at vide, at jeg ikke kan bruge forskallningsbrædderne, da de risikere at skrumpe ind, når fugten forsvinder og dermed kan skabe pladsproblemer. Så jeg skal helst op på 25x95 eller højere. Jeg har fundet dem hos bl.a. Bygma, men de er ikke høvlet, så mit spørgsmål er, kan jeg bruge uhøvlede forskalningsbrædder eller vil gulvet variere for meget i højden... er der nogen der ved hvor man kan få høvlede forskallningsbrædder der er højere end 22mm?

Tak
Kasper
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved ikke lige hvor du kan få disse brædder, i nærheden af dig.

Prøv at forhøre i den lokale trælast/tømmerhandel eller byggemarked, er ret sikker på at de kan femskaffe det du søger, ku' varme-fordelings plader være en' mulighed?

De er jo da beregnet til formålet.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Maskinsnedker, 
tak for svaret, jo der kommer også varmefordelingsplader i mellem forskallningsbræderne, men problemet er er at forskallningsbræderne svinder ind, når al fugtigheden forsvinder fra dem, når de kommer ned ved siden af varmeslangerne. Så jeg vil helst undgå at de får for lidt plads i højden og derved presser gulvet opad...


Ja det vil da være ærgerligt, hvis det giver problemer sidenhen. Men mon ikke du kan find de rigtig hvis du ringer rundt i lokalområdet....

Jeg lavede et gulv med 45x295 spærtræ til strøer, de virkede ok tørre da jeg monterede dem, men alligevel svandt de 2-3 mm, efter et ½ års tid, der er også gulvvarme.

Jeg tror nu ikke dine brædder "skrumper" så meget at det vil give problemer, men jeg ville nu nok finde dem nummeret tykkere, så man ikke efterfølgende går og ærgrer sig over hver lille knirkelyd... 

Jo ok forstået. (fik vist ikke nærlæst inden jeg svarede dig)

I så fald må du ha' nogle 95 x 28 mm det jeg kaldte det, dengang i 70erne jeg stod i lære kaldte 5/4" x 4" 

Alternativt:

Kan du selvfølgelig købe nogle ovntørrede brædder/planker der er rettede & høvlede på de mål du bestemmer dig for.

Du skal så regne med en merpris for dette, men det ved du sikkert allerede (det er vel også begrænset hvor meget du skal bruge, så det kommer du nok også over)

Et spændende gulv og måske lidt specielt, men du får uden tvivl et rigtigt dejligt gulv ud af det.

Træ svinder ja rigtigt nok, (har ikke eller kan ikke huske hvor meget træ svinder, mange år siden jeg var aktiv i maskinsnedkeriet, + 20 år siden, og vi fik "bare" materialet og havde ikke noget med en del at gøre) men ikke så voldsomt afhængigt af hvor vådt det er naturligvis.

Træ svinder mindst Tangentialt (længden) hvorimod radialt (på fladen om du vil) hvor svindet er størst igen afhængig af hvordan træstammerne er skåret op.

Lad os endelig høre hvordan det gik med dit gulv?

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Mange tak I to, for jeres inputs, jeg tror jeg fortsætter med 25mm forskallning, da spærtræet bliver for dyrt. Så må vi håbe at det holder et nogenlunde højde uden for mange dale/bakker
Annonce

Husk at ligge et eller andet imellem rør og gulv alle de steder hvor røret drejer og løber tilbage, ellers kan du få nogle grusomme knirke lyde hver gang gulvet slukker og tænder. Lidt filt kan gøre det. Man kan også købe sådan nogle spor dreje plader, det er spild af penge syntes jeg.

Dette råd kunne jeg godt have brugt dengang jeg selv lavede samme gulv.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter, tak for input, hvis du kigger på den nederste konstruktion (se link i mit første indlæg), som jeg har tænkt mig at kopiere, vil du så ligge filt ind mellem slange og gulvspånplader og ligeledes mellem gulvspånplader og parketgulv?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis