Luft til luft varmepumpe eller brændeovn

Hej,

Vi overvejer at få installeret sådan en luft til luft varmepumpe her.
Men jeg er i tvivl om hvad man skal kigge efter. Prisen er knap så vigtig i forhold til holdbarheden.

Vi har også overvejet en eventuel brændeovn i stedet da vi har haft det i et tidligere hus. 

Grunden til dette er at vi har overtaget et hus med el varme.
Er der nogen som kan sige for og i mod disse løsninger?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eller begge dele , både brændeovn og varmepumpe , jeg kan anbefale Bosch eller panasonic varmepumper med en copvædi på over 5 , dvs man får over 5 gange så meget varme pr. krone når det kører bedst end i gør nu med el varme........selv ved minus 18 gr.C  er copværdien ca 2.5.............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg synes begge løsninger er fornuftige!

Brændovn:
Billig varme, og rigtig hyggelig - men du skal slæbe brænde, holde gang i den osv... Den kræver noget opmærksomhed, og det er vigtigt at du kan finde ud af at fyre korrekt - ellers risikerer du at yderst sundhedsskadelige partikler i hele huset.
Hvis jeres hus er meget tæt, og du fyrer godt op i brændeovnen, uden at sørge for tilstrækkeligt flow (et vindue på klem, friskluftventil etc) - så vil brændeovnen skabe undertryk i huset - og hvis emhætten kører samtidigt, så går det helt galt. Når du så åbner lugen for at smide en pind mere på, så vil undertrykket i huset suge partiklerne fra ovnen ud i rummet... Det er ikke godt..

Varmepumpen:
Giver ca. faktor 1:5 tilbage... Dvs 1kw strøm bliver til 5kw varme... sådan rundt regnet.
Den er selvkørende, og kræver ingen opmærksomhed, men den er pisse grim (i mine øjne) - men hvis I har et diskret sted hvor den kan stå, så ville jeg ikke tøve med at købe en.

I et hus med elvarme ville jeg anskaffe mig begge dele :-)
Varmepumpen er mest effektiv i overgangsperioderne -det vil sige forår og efterår (sommer har du ikke brug for varme).
På http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftluftvarmepumpar-2013-2009/?tab=2
kan du læse en test af forskellige luft-luft-pumper. Klip på en og se flere detaljer om hver, og bemærk, at den opgivne COP på 5 kommer ved 50% ydelse og +7º. LÆg mærke til, hvor meget COP'en falder, når temperaturen falder, og ydelsen stiger. Ikke for at skræmme dig fra varmepumpen, men for at du får et realistisk billede af, hvad du kan forvente.

Varmepumpen er god til at regulere -den tænder og slukker efter behov, mens en brændeovn en on/off og kun laver moget, når der bliver fødet på den.
Har du evt overvejet en pilleovn. Den kan kører i døgndrift uden det stor pasning.?

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej.
Kombinationen af brændeovn og varmepumpe har store fordele. Når du er hjemme kører brændeovnen og varmepumpen kan tage over om natten eller sørge for at du ikke kommer hjem til et koldt hus når du har været ude i nogle timer eller dage. Selv de billige har en timerfunktion.
Varmepumpen kan være lidt støjende at leve med når man er hjemme og giver noget blæst. Den skal jo flytte luften.
Til gengæld tager den støv ud af luften er min erfaring.
Pilleovnen kan også godt støje noget og det støver når du hælder piller på.


mvh

 varmetossen

Når du nu har haft brændeovn før, så kender du jo alle de positive sider og de få negative :-)

En varmepumpe tror jeg du vil blive rigtig glad for, da man har mulighed for at indstille en timer, så der kan være varme når i kommer hjem, ligesom man kan indstille den til at tænde tidlig om morgenen - dette kan de billige.

De dyre modeller har også mulighed for, at blive styrret over mobilen.

Så enig med de andre - begge dele må være det optimale.

(Har selv en god brændeovn, samt en billig varmepumpe)

 

Annonce
Jeg ville sige begge dele hvis muligt de fungere fint sammen..
Uanset hvilken varmepumpe du vælger, så kan de allesammen styres via. mobilen.
Mine svigerforældre har en Panasonic i deres sommerhus. Den har ikke noget indbygget GSM modul, så de købte et eksternt GSM modul som har en indbygget IR sender. Denne monteres et passende sted, så den peger mod varmepumpen. På din mobil kan du så sende SMS'er til GSM modulet som så sender et IR signal til varmepumpen, ligesom hvis du selv stod der og trykkede på fjernbetjeningen.

SMS'erne kan du selv skrive manuelt, eller du kan downloade en app som gør det for dig.
ja, sådan en har jeg også købt til min gamle varmepumpe, men den er ret klodset og har ikke så mange funktioner, men fin nok, som opgardering af en ca. 10 år gammel varmepumpe :-)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis