Hjælp til gipslofter med akustikplader

Hej LDS'ere

Jeg har brug for nogle gode råd vedr. gipslofter og akustikplader - så håber nogen af jer med erfaring i gipslofter, kan komme med nogle inputs.

Skal inden længe til at sætte ny forskalling og gipslofter op i hele huset.
Forskallingen bliver 45x45mm reglar med 30cm center til center - den del skulle der være styr på!

Min udfordring kommer ifm. akustikpladerne.
Jeg har fået fat i en stak 60x60 akustikplader som skal sættes op i vores køkken-alrum.
Min tanke var at sætte pladerne op 30 eller 60cm ude fra væggen - og så i et passende stort felt. Det bliver nok i omegnen af 60-70 plader.
Men hvordan med 2 lag gips? Synes jeg kan læse mig til, at de fleste anbefaler 2 lag gips til lofter... Hvordan løser jeg dette, når der også skal være akustikplader?

Den eneste mulighed jeg kan se, er at skære gipsplade-strimler eks. 5 cm brede, og sætte op der hvor akustikpladerne skal være, så de kommer ned i niveau med 2. lag gips. Jeg påtænker at der skal være 50mm batts over akustikpladerne for at tage lyden, så jeg kan jo ikke køre 1. lag gips over det hele, da akustikpladerne så vil ligge klods op af - og derved falder hele virkningen til jorden...

Skal jeg lave en løsning hvor jeg undersænker akustikpladerne ned i niveau med 2. gipslag - eller skal jeg droppe 2 lag gips i køkken-alrummet?

Nogen gode idéer? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved godt mange er uenige - men jeg plejer altid at lave et lag når jeg montere akustiklofter. Det er jo ofte kun frisen der er vil være to lag og det giver ikke meget mening.

Hvis du gerne vil have to lag så kan du jo bare skære nogle strimler gips og sætte på forskallingen.

God arbejdslyst
I langt de fleste tilfælde hænger, man et enkelt lag op i et skinnesystem.

...op 30 eller 60cm ude fra væggen...

Muligvis en overflødig kommentar, men start fra midten, så afstanden i siderne bliver ens.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Om man bruger skinnesystem eller træforskalling eller skinnesystem ændre jo ikke på fordele og ulemper ved henholdsvis et og to lag gips
Om man bruger skinnesystem eller træforskalling eller skinnesystem ændre jo ikke på fordele og ulemper ved henholdsvis et og to lag gips
boso -> Det er ikke kun frisen som bliver almindelig gips.
Køkken-alrummet hænger også sammen med en gang mv. Så umiddelbart synes jeg godt at 2 lag gips kan forsvares.
Havde det udelukkende været frisen som ikke var akustik, så vil jeg give dig ret i, at 2 lag er overflødigt.

Regmos -> Der er også sådan jeg havde tænkt mig at lave det. Men det med at få lige stor afstand i siderne, det starter jo allerede når jeg skal sætte forskalling op. Det med skinnesystem kender jeg ikke noget til :-) - Så det bliver bare træforskalling.
Det smarte ved at bruge 45x45 reglar som forskalling er, at jeg kun skal perforere dampspærren ét sted, når der skal trækkes strøm. Så kører jeg alle kablerne imellem forskallingen, og skal ikke slås med dampsærren hver gang der skal laves lampeudtag osv.

Pladerne er i øvrigt Danopanel fra Knauf. Jeg fandt dem til en slik på dba... 10,- pr plade...
Jeg overvejer stadig hvordan overgangen mellem akutikpladerne og frisen (som er alm. gipsplade) skal laves.
Har tænkt på at sætte en 5mm forkantliste hele vejen rundt, for at skjule overgangen...
Hej Aaroe.

Jeg ved at dit indlæg efterhånden har nogle år på bagen, men jeg er nysgerrig på at høre, hvad du endte ud med af løsning? Lavede du et lag eller to lag, og hvordan har din erfaring med din valgte fremgang været?
Venlige hilsner Nikolai
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis