Samtidighedsfaktor

Hej alle 

Vi bygger lejlighed og er ved at være færdige med vores køkken. I den forbindelse har vi trukket kabler til hvidevarerne og til stikkontakterne. Vi har fået 7 nye grupper i køkkenet og 3 til resten af lejligheden.
4 stk 10A 1P+N til hhv, vaskemaskine, tørretumbler, varmluftssovn og mikro/kombiovn.
1 stk 13A 1P+N til opvaskemaskine, emhætte, gaskomfur (gnist), køleskab og loftlys.
2 stk 13A 1P+N til stikkontakter i hele køkkenet fordelt på to faser.
3 stk 13A 1P+N til hhv. stue, soveværelse og børneværelse.
Tavlen er en LK UG150-18

Tavlen i lejligheden havde kun én fase, så elektrikeren har været forbi og har trukket fase 2 ind fra klemmekassen. DONG var forbi og skifte den gamle enkeltfase ledningsmåler ud med en 3-faset stikbensmåler. Vi har nu 2 faser og nul. Fra sikringskabet i opgangen er der kørt 3-faset strøm gennem 16mm2 alu-kabel ned i klemmekassen i kælderen. Her forgrenes det med 2 faser i hver side af ejendommen. Venstre side er L1+L2 og højre er L2+L3. Hver lejlighed er så koblet ind på stigeledningen med gamle porcelæn S-muffer. Vi har fået trukket 16mm2 kobber ind fra klemmekassen til måleren.

Vi skal til at have tilsluttet måleren til noget HPFI relæ og så læser jeg, at der er noget som hedder "samtidighedsfaktor", hvor man ganger sin installation med eksempelvis 0,7.

Jeg er som altid nysgerrig og er interesseret i følgende:
1. Hvor mange ampere lyder sådanne sikringer på i en trappeopgang? Er vi ude i noget 35A eller 50A? 10 lejligheder på i alt 800kvm fra 1930erne.

2. Hvor mange 40A/63A HPFI-relæer skal det hele fordeles over når man tager samtidighedsfaktoren i brug?

Vores kabelføring ser således ud: Alt er trukket i 1,5mm2. Alt er trukket ud til spritnyt LK Fuga 13A stikkontakter i hele lejligheden. Jeg havde tænkt på at dele det op så faserne er brugt nogenlunde ligeligt. Tavlen er en LK UG150-18


FASE1:
10A Vaskemaskine
10A Ovn
13A Opvasker+Emhætte+Gaskomfur+Køleskab+Loftlys i køkken (lysdæmpet i tavlen)
13A Køkkenlysgruppe til stikkontakter på fase 1
13A Børneværelse+Gang+Toilet

FASE2:
10A Tørretumbler
10A Mikroovn
13A Køkkenlysgruppe til stikkontakter på fase 2
13A Soveværelse
13A Stuen

Venlig hilsen
Martin

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til mtj1982.

Du kan i princippet nøjes med et 63 A HPFI relæ, men, hvis det var min installation, ville jeg nok vælge 2 HPFI relæer, så lyset ikke forsvandt over det hele, hvis der var fejl på en del af installationen.

Jeg forstår ikke hvorfor du /elektrikeren har valg 10A grupper til vaskemaskine og ovn, hvorfor ikke 13A. Ovnens effekt ligger på grænsen eller over 10A ved 230V det samme gælder for vaskemaskinen. Jeg ville have valgt 16A til begge dele og dermed skulle kablerne også have været 2,5 kv. Jeg synes din elektriker har underdimentioneret installationen til mindst ovn og vaskemaskine.  Men nu kender jeg jo heller ikke dine hvidevarer. Hvorfor er HPFI relæerne installeret i den nye gruppetavle??

Med hensyn til samtidighedsfaktor går jeg ud fra, at du mener samtidighedsfaktoren for opgangen. for forsikringen til opgangen er dimentioneret efter den samlede effekt tilsluttet stigeledningen * Kvdr. roden af lejligheder. Såvidt jeg husker.


fase
Hej S. fabrin og tak for dit input.

Vi er ikke flyttet ind endnu. Så det hele er stadig under udarbejdelse. Der er installeret 1 stk 3P+N 40A HFI relæ nu, som kommer fra den gamle tavle. Det bliver skiftet til HPFI og så er det jo bare om at vælge 1 stk 63A eller 2 stk 40A.

Af hensyn til hvidevaregrupperne, så er det standard IKEA hvidevarer og jeg kan absolut se din pointe i at installere 13A grupper i stedet da kabler og stikkontakter sagtens kan klare 13A.

Jeg tror jeg går med 2 stk 40A HPFI relæer og skifter til 13A grupper på de 4 tilsluttede hvidevarer.

Skal der installeres en forsikring efter måleren, før HPFI relæerne som sikrer, at jeg ikke springer sikringen i opgangen, hvis min kæreste finder på at sætte alt igang i hytten på samme tid? Eksempelvis til jul og nytår.

Venlig hilsen
Martin

Jeg har lige kikket på en af Ikeas ovne og set, at den kræver mindst 13A som sikring. Jeg ville nok have brugt 16A sikringer til ovn og vaskemaskine og dermed 2,5 kv kabel.

Såfremt DONG ikke kræver tarifsikringer, behøver du ikke sætte sikringer i gruppetavlen.


fase
Jeg har kigget på alle hvidevarerne her til formiddag og på klistermærkerne står følgende:

Vaskemaskine: 2300W 10A
Tørretumbler: 1050W 10A (kondenstørretumbler)
Opvaskemaskine: 2200W 10A
Ovn: 2,4kW
Mikroovn: 2800W/Bt

På ovnen og mikroovnen står strømmen ikke anført men i stedet effekten. Jeg deler med 230v og får 10,4A på ovnen og 12,1A på mikroovnen.

Jeg kan altså nøjedes med 3 stk 10A 1P+N grupper og 2stk 13A 1P+N grupper.


Jeg ville for en sikkerheds skyld sætte 13A i hvidevaregrupperne.

fase
Det lyder som en god idé med de 13A og det bliver lavet sådan. Tak! Jeg var i øvrigt i IKEA i dag. De har faktisk en ovnsom hedder Kulinarisk, som kræver 16A, da den er opgivet til 3,5kW. Jeg har så søgt lidt rundt omkring, og flere af de store ovnproducenter laver ovne, som er opgivet til en effekt på +/- 3,5kW. Her er et link til ovnen http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/20245209/


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis