Opvasker varmer ikke

Hej

Vi har en opvasker der ikke varmer mere.

Det er en AEG Electrolux og den er ca 3 år gammel.

Jeg har prøvet at lægge et termometer med min og max registrering af temperatur i mens den kørte et vaskeprogram. Desværre var resultatet at temperaturen ikke steg så meget som en grad, men nærmere faldt pga det kolde vand :-(

Kan det overhovedet betale sig at få lavet, eller er det evt noget man selv kan lave (hænderne sidder rigtigt)?


Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kostede lige en lørdag i samvær med vores opvasker at fejlsøge og få fikset problemet.

Det er jo ret ligetil når først problemet er fundet. Vejen dertil kan dog være en omvej.

Lidt Info om maskinen: Bosch Electrolux Favorit

Her er min historie:
1) pillede fronten af for at komme ind til elektronikken bag knapperne.
2) rodede lidt med om det kunne være relæet til varmelegemet men ingen tegn på det.
3) fandt et modelnummer på elektronik "indpakningen" med EDW1500
4) en hurtig søgning på Google efter "Edw1500 service manual" gav mig linket direkte til en engelsk pdf (http://www.4mcculloch.co.uk/images/mediator/553/599519400.pdf)
5) et stykke inde i manualen fandt jeg en beskrivelse af hvordan fejlkoder kan aflæses
6) fejlkoden var id0: problem med cirkulationspumpe eller intet signal fra tachometer
Okay cirkulationspumpen kører fint så det er nok tachometeret (omdrejnkngstæller der sidder klikket fast bag på cirkulationspumpen)
7) jeg fandt frem til tachometeret og målte at den sendte en fin frekvens på omkring 400Hz. Når jeg rørte ved stikket så sendte den ikke altid så det var altså en dårlig forbindelse i stikket.
8) jeg valgte at gå uden om stikket og lodde ledningerne fra tachometeret direkte på ledningen der går op til elektronikken så jeg ikke skal bøvle med samme problem igen

Efter det er gjort lader det til vi er kørende igen hvilket jo er fantastisk.

Håber mine erfaringer her, kan hjælpe andre lidt, hvis samme problem skulle opstå


Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

Har forresten gemt kopi af servicemanualen hvis andre har brug for den så skriv endeligt

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

Opdatering

Det viste sig desværre at det ikke var en løs forbindelse i stikket, men i tacho generatoren. Når motoren blev varm og derved også tacho generatoren, så røg forbindelsen et sted indeni, højst sandsynligt lodningen mellem kobbertråden og ledningen.

Jeg ringede til den lokale leverandør af reservedele, og kunne konstatere at jeg skulle investere i en ny cirkulationspumpe, da tacho generatoren ikke bliver solgt løs. 1500 kr for en løs forbindelse!?!

Jeg søgte på nettet og fandt en tacho generator fra Indesit, der ligner delen til min opvasker. Jeg skal ikke sige om den passer, da jeg ikke fik svar på dimensionerne af den.
Fundet på http://www.espares.co.uk/product/es1393732/tacho-acc-motor-1600

I stedet valgte jeg at vikle en ny spole selv. Jeg savede den gamle kerne over for at se hvordan den var viklet, og fandt så en gammel trafo, hvor jeg snuppe tråden fra.

Min nye spole fik dog langt fra den samme modstand som den originale (240 ohm). Men ramte i stedet blot 20 ohm.

Jeg testede den nye spole og den leverede en fin frekvens og dog kun 3-4 volt, hvor den gamle leverede omkring 9 volt.

Men jeg sluttede den til og vores opvasker har kørt perfekt siden :-D

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

Ja se, det er en rigtig LAV-DET-SELV historie af de bedste.   Udholdenhed kan tit betale sig.   Og så er det en stor tilfredsstillelse.   BRAVO ! 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Kan godt være det i sidste ende kan vise sig at det var en forkert disposition i forhold til at købe en ny.

Med kun 20 ohm kontra 240 bruger den godt 10 gange så meget strøm og dermed væsentligt mere effekt. den bliver også varmere med større tab til følge.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Nu er det jo en generator og ikke en motor. Så den leverer en frekvens til computeren så den kan registrere at cirkulationspumpen kører som den skal.

Jeg havde samme tanke og overvejede at smide en modstand i serie, men jeg er ret overbevist om at mikrocontrolleren blot måler frekvensen fra tacho generatoren og ikke sender strøm gennem den. Andet ville være meget mærkeligt.

:-)

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

Skrevet af stadel på 17 aug 2014 14:38
Nu er det jo en generator og ikke en motor. Så den leverer en frekvens til computeren så den kan registrere at cirkulationspumpen kører som den skal.

Jeg havde samme tanke og overvejede at smide en modstand i serie, men jeg er ret overbevist om at mikrocontrolleren blot måler frekvensen fra tacho generatoren og ikke sender strøm gennem den. Andet ville være meget mærkeligt.

:-)
Ja, kan computeren trikke stabilt på den spænding der er til rådighed er det jo fint. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
I øvrigt dyb repekt for viljen og evnen til at lave sådan noget selv - jeg har selv en el-uddannelse - men " gider " ikke røre ved mine hvidevarer - det lader jeg Hvidevarereparatører om

Vi har i firmaet også muligheden for omvikling af transformere og motorer og har set hvordan det foregår - derfor min dybe repekt

Du har så nok ikke muligheden for lakering og efterfølgende " bagning "

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er nu heldigvis min nysgerrighed (og irritation over brug-og-smid-væk princippet) der får mig til at bruge adskillige timer på at finde en løsning.

Og så lærte jeg noget nyt :-)

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis