armering af gipsplade samlinger

Som overskriften siger, så er jeg komet lidt i tvivl om samlinger af gipsplader.

Sagen er at jeg er ved at efterisolere vores 1 sal og har sat en gips væg op mod en skorsten .Skorstenen er selvfølgelig pudset, men overgangen giver alligevel nogle revner/huller på op mod 3-4 mm tykkelse.

Spørgsmålet er så hvordan, jeg armerer den samling?

Jeg ville spartle først, så sætte glasfiber armering op, så spartle igen, så slibe, grunde med micro dispers og så smide glasfilt op. Men er det den rigtige løsning?

Det er skorstenen der ses til venstre for døren, bag radiatoren.  
   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om det er den korrete måde, men de steder hvor jeg har gips og puds der mødes, har jeg spartlet revnen, limet filt på, fuldspartlet det hele, og sat et lag filt yderligere på. Det holder uden problemer i her i huset.
Jeg vil 100% sikkert anbefale dig at bruge en papirarmeringsstrimmel.
Den brger du ved at lægge et lag spartel i samlingen, gerne et lag på 4-6mm, så trykker du let strimlen i med fingrene.
Nu tager du en spartel og trykker den helt fast. Det er vigtigt at der ligger 1-2mm spartelmasse bagved strimlen når du er færdig.
Så spartler du med det samme et lag mere ovenpå, lader det tørre til dagen efter og spartler færdig.
Det er lidt sværere end armeringsstrimlen, men SÅ meget stærkere.
Og når man har prøvet det nogle gange er det slet ikke så galt
Så spartle, strimle, spartle, tørre, spartle, tørre, slibe, mikrodispersionsgrunder og så filt.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Malermartin.
Det lyder fint, men mit problem er lidt at det er et gammelt træ skelet, hvor jeg har sat en ny gipsplade på (den gamle var hullet som en si, da der havde været en reol).
Det betyder at den flugter med skorstenen (har ingen spartelkant på gipsen). Så det vil betyde at jeg skal fuldspartle skorstenen, for at få den de 2-3 mm længere ud

Hvordan kan det i øvrigt være at papirstrimlen er stærkere end glasfiber tape ?  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Armeringsstrimlen har sin styrke ved et træk væk fra hinanden, altså hvis gipspladerne arbejder sig væk fra hinanden. Hvis plader forskyder sig lid fra hinanden, har den kun lidt eller ingen styrke.
Papirstrimlen er lige stærk uanset hvilken retning den bliver belastet i.
Sat op, vel og mærke med en spartelmassen der fugter den nok, vil fibrene i papiret "rejse" sig og skabe en suverænt stærk samling.
Rent teoretisk så SKAL man kunne lave en samling med to plader liggende på gulvet, spartle dem med papirstrimmel og når det er tørt og færdigt, skal man kunne tage de to plader, ligge dem på en skarp kant 15cm(mener jeg, måske 20) fra samlingen, give pladerne et konstant tryk til de knækker og så må det ikke være samlingen der knækker

www.malermester-hansen.dk
Lyder fint jeg køber noget papirstrimmel.
Nu jeg har fat i dig, så vil jeg spørge om filt.
Skal jeg vælge den grundede eller den "blanke" og så klaske mere klæber/fylder på efter opsætning?

Når jeg læser om det på nettet, så er der både for og imod på begge løsninger.
Hvad gør proff'erne ? 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vi bruger aldrig andet end den grundede.
Førhen var den grundede utrolig "stiv" og uhåndterlig. Den knækkede ved den mindste håndtering.
Men sådan er det ikke mere, den er god at arbejde med og slører bare lige 1% mere, hvis der skulle være noget der er smuttet i spartlingen.
Men lad være med at købe de helt billige, de er stadig elendige og knækker for et godt ord og er i øvrigt ofte dårligt fyldt

www.malermester-hansen.dk
Tak for hjælpen malermartin.

Nu skal jeg lige være færdig med gips opsætningen (2 dage mere), inden den står på spartling, slibning og opsætning af filt (hvilket er første gang jeg skal prøve det) og endelig maling  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også