LED stjernespots i træloft

Hej alle


Jeg skal til at forny et gammelt profilbræddeloft i vores entrégang, dvs. jeg har flået det gamle ned, og skal skrue nye lægter op som jeg kan skyde nye profilbrædder på. Da vores rumhøjde i gangen er relativt lav (2,30 m) overvejede jeg LED-stjernespots som belysning, måske 15 stk.


Da det eksist. loft bare er en malet gipsplade, som så lægter har været skruet op i, overvejede jeg i samme omgang at udføre ny dampspærre på undersiden af gipsen inden de nye lægter monteres. Gipspladen har nemlig huller fra gamle indbygningslamper mv. og er derfor ikke tæt.


Spørgsmålet er så, hvad man lige gør med indbygningshøjder osv.


Kan man fx. købe noget á la dette:


Og så bare lave huller i gipsen hvor spots skal være, inden dampspærren kom op, montere dampspærre, og så lave alt el nedefra, trække kabler osv. på lægterne og bare "mase" LED-stjernespots (indbygningshøjde 65 mm siger hjemmesiderne) op? På den måde gennembrydes dampspærren slet ikke, men vil bare "bule op" i isoleringen der hvor lamperne monteres.


Jeg ville helst undgå at skulle på loftet, da vi har et genvex aggregat stående lige der, så jeg kan ikke komme ind ovenfra og lave lys.


MVH Anders
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du sæter alm. halogenstift i fx 10W så skal der monteres en "hat" ovenover, og det har du ikke plads til, som jeg læser dit indlæg. En halogen udleder så megen varme, at den ikke må sidde direkte i isoleringen.

Det er noget andet med en LED pære. Men så skal du huske, at stjernespotten skal have en mærkat, der viser at den kun må bruges til LED. Dette for at evt. senere ejer af dit hus ikke kommer til at sætte halogenstifter i i stedet for LED - så er der risiko for at hele hytten "futter" af.
Med de stjerne spots du linker til kræver det du montere en safeboks over dine spots.

Du kan derimod montere stjerne spots fra lign de 4 øverste i flg. link de er små og smarte og kan monteres i et 16mm samt 20 mm flexrør og må monteres direkte i isolering.

http://www.el-grossisten.com/pl/Stjernespot_1401.aspx


www.EL-Grossisten.com - Kvalitets EL materiale til lave priser Billigere end Harald Nyborg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også