Gammel olie til egetræsbordplade - holdbarhed?

Jeg skal til at give vores egetræsbordplade fra Ikea en omgang olie.
Vi har stadigvæk olien fra Ikea stående, men læser at holdbarheden er 2 år uåbnet og 6 mdr åbnet.
Den blev åbnet for godt 1½ år siden. Skal jeg blot kasserer den bøtte, eller er der en mulighed for at olien stadigvæk er god? Hvordan kan jeg kontrollere dette?

Med venlig hilsen
Stig
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde en dåse bordpladeolie fra triptrap som jeg brugte af i mere end fem år uden problemer. Så umiddelbart kan jeg ikke forestille mig det skulle give problemer at bruge den.

Der kommer lidt bundfald over tid, som du jo bare kan lade blive på bunden, ellers kan du filtrere olien gennem et stykke kasseret lagen, tyndt viskestykke el. lign, hvis ikke olien er for tyk.
 
Olien kan sikker også blive en anelse mørkere over tid, Så er dit egetræ stadig meget lyst er det måske værd at overveje om de 50 kr som Ikea tager for en dåse olie er givet godt ud.  

Men prøv olien på et stykke ubehandlet træ og se hvordan det tørrer op og farver. Det tager kun en dags tid. 

Tak for jeres svar. Jeg ville ikke satse min bordplade, så jeg købte noget nyt fra Pinotex.

Mvh Stig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis