Teaktræsolie til hanebånd?

Hej

Jeg er igang med at renovere en hel førstesal, og skal have givet hanebåndene olie. De er ubehandlede. Vi har lavet prøver på et gammelt hanebånd, linolie blev for mørkt mens Teaktræsolie blev rigtigt flot. Det er bare dyrt.
Jeg har derfor 2 spørgsmål:

1. Kan Teaktræsolie købes billigt i store mængder?

2. Hvad kan man ellers bruge til at male hanebånd?

Hanebåndene har lidt forskellige nuancer, men vi ønsker at fremhæve træets struktur men kun gøre dem minimalt mørkere. Hvad er der af muligheder? Jeg har slebet dem :-)

Tak
Hej Jeg er igang med at renovere en hel... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af JennerHolm på 20 aug 2014 08:27
Ville man kunne sæbebehandle dem med gulvsæbe der lysner det lidt? Hvordan vil sæbe være i forhold til olie?


Tjah, det kunne man da godt. Der er jo ikke noget slid på dem, så behovet for genbehandling vil jo være minimalt. Sæbe kan også fås hvidpigmenteret (eksempel)

Den store optiske forskel de to metoder imellem er, at olien fremhæver åretegningen mens sæben udvisker dem (jo mere jo mere hvidpigmenteret sæben er)
Blegende olie er ikke mig bekendt.Jeg tror du er nødt til løse problemet ad to omgang. 
Først blege træet enten med oxalsyre, som anført i et af mine indlæg herover eller med lud (eksempel)
Anden step er efterbehandling som kan være sæbe, olie, lak eller andet. Mht olie kan du få klar olie, men så er vi jo også prismæssigt et andet sted end dit udgangspunkt for denne tråd (eksempel)
Linolie er linolie, det er bare et spørgsmål om hvordan den er behandlet ...

Kogt linolie tørrer hurtigere end rå linolie.

Bleget linolie vil give den samme farve/lød som almindelig linolie, det er kun noget med tørrer tiden at gøre.

Hvis du gerne vil have træet lidt lysere vil jeg forslå at du giver træet linolie og lader det tørrer godt op, derefter giver du det en gang sæbevand (gammeldags sæbespåner) tilsat en lille smule titan hvid, så skal du nok får din lyse bjælker igen, men til gengæld har du fået mættet dem med olie først.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også