Smart knub måtte system?

Hej alle

Faldt over dette i programet "Byg et liv på landet" tror jeg det hedder.

Det ser super smart ud og ikke mindst nemmere end det man plejer at bruge her hjemme, med armeringsjern og ståltråd etc.

http://www.mair-heiztechnik.de/en/s...tails.html

En my dyrere per m2. ~1000 kr for 10 m2 som jeg læser det. Er det overhovedet kendt herhjemme? Nogen tråde om det her inde??

vh Per

Let's make better mistakes tomorrow!!

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har min tvivl om det over hovedet vil kunne godkendes herhjemme, da det på ingen måde forstærker betonlaget, det svækker det der imod. Det er jo grunden til at der lægges rionet i beton, for at forstærke betonlaget.
Skrevet af Håndværkeren på 11 jul 2014 07:48

Jeg har min tvivl om det over hovedet vil kunne godkendes herhjemme, da det på ingen måde forstærker betonlaget, det svækker det der imod. Det er jo grunden til at der lægges rionet i beton, for at forstærke betonlaget.
Hvorfor skulle det ikke kunne godkendes i Danmark. Der jo heller ingen, der forbyder dig at lægge rionet oven på, hvis du mener at dansk beton er svagere end tysk beton. At det skulle svække betonen, kan du da ikke mene i fuld alvor. En betonplade i 8 cm. tykkelse kan nemt bære som gulv.




fase
Betonen skal jo bare ligge der, så kan ikke se hvad man skal med jernarmering andet end til at binde slangerne fast.
Tænker jeg hellere vil have plastslanger placeret i plast, frem for jern og ståltråd, med rust og skarpe kanter!?

Let's make better mistakes tomorrow!!

Skrevet af S. fabrin på 11 jul 2014 08:04

Hvorfor skulle det ikke kunne godkendes i Danmark. Der jo heller ingen, der forbyder dig at lægge rionet oven på, hvis du mener at dansk beton er svagere end tysk beton. At det skulle svække betonen, kan du da ikke mene i fuld alvor. En betonplade i 8 cm. tykkelse kan nemt bære som gulv.







Hvorfor lægges der så rionet i selv om der ikke bliver lagt rør til varme ? Det må da være for at forstærke betonen



pinkhenrik - det da noget mere besværlig!
Med specielværktøj og alt muligt..

Nogen der ved om der SKAL armeringsjern i et betongulv, der bare ligger på jorden og altså ikke skal bære noget??

Let's make better mistakes tomorrow!!

Skrevet af oopo på 11 jul 2014 15:06

Nogen der ved om der SKAL armeringsjern i et betongulv, der bare ligger på jorden og altså ikke skal bære noget??
Det kommer formodentelig helt an på arealet af gulvet samt tykkelsen af samme. Du bliver nok nødt til og sætte mål og tykkelse på før .....  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jo spørger bare fordi Håndværkeren (der jo må være prof) insisterer på at der skal jern i et betongulv..
Det må jo stå et sted eller anbefales kraftigt af ingeniører i så fald?!
Jeg kan ikke finde noget om det, men kan se man often gør det.

Let's make better mistakes tomorrow!!

Jamen  ooooooooooopooooooo !

Så må jeg jo give min forklaring på hvorfor jeg ikke tro på systemet, det ligger nederst i støbningen af gulvet og ved hver knop vil der være et hulrum hvor varmen vil få en dårligere lede evne til betonen, desuden vil en del af varmen gå tabt nedefter mod isoleringen.

Når der lægges rionet med afstands klodser til underlaget og bindes pex rør oven på rionettet ligger varme fordelingen midt i beton laget, det må da give en væsentlig bedre udnyttelse af den tilførte varme. Og samtidig vil rionetten give en forstærkning til beton laget, hvilket plast i bunden nok ikke gør med alle de hulrum der opstår ved knupperne.

Skrevet af Håndværkeren på 14 jul 2014 18:10

Jamen  ooooooooooopooooooo !

Så må jeg jo give min forklaring på hvorfor jeg ikke tro på systemet, det ligger nederst i støbningen af gulvet og ved hver knop vil der være et hulrum hvor varmen vil få en dårligere lede evne til betonen, desuden vil en del af varmen gå tabt nedefter mod isoleringen.

Når der lægges rionet med afstands klodser til underlaget og bindes pex rør oven på rionettet ligger varme fordelingen midt i beton laget, det må da give en væsentlig bedre udnyttelse af den tilførte varme. Og samtidig vil rionetten give en forstærkning til beton laget, hvilket plast i bunden nok ikke gør med alle de hulrum der opstår ved knupperne.

"Håndværker" der er ingen hulrum ved hver knop, så varmen bliver ledt ud i betonen, og der går ingen varme tabt nedefter i isoleringen. I hvert fald ikke mere end ved rionet. Rionettet ligger ikke midt i betonen, men ca. 2 cm. fra bunden af den simple grund, at nettet skal beskyttes mod korrosion og også giver den største styrke når det ligger nederst i betonen. Hvis betonlaget er stort nok behøves ingen armering. Jeg har støbt betongulv med en tykkelse på 8 cm. hvilende på Rockwool bats og belastet det med 4000 kg uden det sank eller knækkede.




fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis