Ventilation af kælder - igen!

Hej LDS folk

Vores kælder på omkring 55 kvm, der delt op i 3 rum, har en, tænker jeg, for høj luftfugtighed i disse måneder, som jeg gerne vil gøre noget ved. Oprindeligt er der lavet en ventilations kanal i det bagerste rum. Kælderen er lavet i 1986. Se den lille tegning..



Det bagerste rum er tiltænkt som viktualierum på lidt over 2 kvm, hvor ventilations kanalen sidder i et lille indhak i rummet. Jeg har nu boret et 100 mm hul fra rum nummer 2 til vik.rummet, har monteret en udsugning og har ført et 100mm rør op gennem ventilations kanalen, for at kunne trække den fugtigt luft ud om natten.

Muren mellem rum 2 og 3 er lecablokke, mens mellem rum 1 og 2 er 120+ mm beton.

Ventilations kanalen er den eneste form for ventilation i kælderen også trappe op. Der er ikke ventilationsriste i vinduerne

Desværre kan jeg ikke se nogen forbedring af luft fugtigheden om morgen! Jeg måler 70% ved sengetid og 68% om morgenen.

Bør jeg lette vinduerne en smule i begge rum inden senge tid også lukke dem igen om morgenen. Eller er udsugningen for svag til at kunne ventilere x antal m3??

Eller er det helt ok med de 70% i de varme måneder? --- men skimmelsvampe hygger sig vel godt i hjørnerne de ved de 70%, og i alt det organiske vi har i flyttekasser!?

Beklager det lange indlæg.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
iht. sbi er kravet umildbart bare 1 aftræk i et af kælderrumende ved småhuse.

måske dit problem kunne løses ved at lave en 200cm3 friskluftsventil i hvert af de 2 store rum som bare bores ud gennem kældermuren ud til det fri, så skal der selvfølgelig være gennemtræk ind til dit aftræk hvilke du allerede har løst ved at bore huller fra rum til rum.?

og hvis der ikke allerede er mekanisk sug på dit aftræk kunne du overveje det? man kan få nogle meget lydsvage som tænder selv når det er nødvendigt .

mvh Ask Arensbach
Hej Ask

Der sidder pt en lille motor på udsugningen. Jeg ved ikke præcist hvilken specifikationer den har - har kigger på en billig fra HN til 500,- , så er spørgsmålet bare om den er kraftig nok. Den kan flytte 145 - 185 m3/t.

Hvad mener du forresten med at lave en friskluftsventil på 200cm3?

Jeg har åbnet vinduerne her til morgen, også skriver jeg hvordan situationen ser ud når jeg kommer hjem kl 17 og inden jeg går i seng i aften.

Der er desuden en konstant temperatur i kælderen på ca 22 grader.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Bad-ventilatorer-Ventiler--Fresh-friskluftventil-komplet-195407.html

du skal have en ud med et diamantbor der passer i diameter og bore hul gennem hele væggen også sætte sådan nogle i, det vil give den samme effekt som at have vinduerne på klem i de store rum. derfor jeg ville høre om det hjalp at have vinduerne på klem
Hej Michael mfl

I øjeblikket er temperaturen og fugtigheden meget høj. Det betyder, at når du trækker udeluften ned i kælderen, så afkøles luften, og den relative fugtighed stiger. Her hvor jeg sidder, er temperaturen 26 grader og fugtigheden er 55%RH. Hvis jeg køler denne luft ned til 22 grader, så stiger fugtigheden til 70%RH.

Derfor hjælper det i øjeblikket ikke rigtig noget at udlufte. De eneste "redskaber" der findes til at sænke luftfugtigheden er at hæve temperaturen i kælderen eller installere en affugter.

mvh Janus
Annonce
Ja det har været voldsomt fugtigt de sidste 3-4 dage, udluftning vil bare gøre det værre.

Faktisk lige i dag er fugtigheden måske fornuftig nok, se fx København her
http://www.dmi.dk/vejr/maalinger/vejret-lige-nu/stations/vis/6180


Hej igen

Tak for jeres svar.

Efter at vinduerne har stået på klem et døgn, er luftfugtigheden faldet til 61% - dog har jeg bare læst mange steder at når den varme luft med meget fugt kommer ned i en koldere kælder så vil den kondensere på overfladerne.

Grunden til at jeg er bekymret over det, er fordi at der er laminat på gulvet og fodlister i MDF. Dog er der dampspærrer under gulvet og op bag listerne....men den smule fugt fra lufter når vel at fordampe fra overfladerne før det kan gør noget skade?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Nej fugten fordamper ikke væk, den komme jo netop fordi dugpunktet er opnået. Problemet er at (især ved stillestående luft) vægge og gulve forneden kan være meget koldere end resten af rummet. Her kan der opstå kondens.

Har du varme på i kælderen? Jeg undrer mig lidt over du kan opnå 61% i disse varme fugtige dage..
Jeg sad lige og legede lidt med de forhold der var i går (26 grader/55 %RH, se indlæg længere oppe). Her vil dugpunktet være 16 grader - dvs der vil forekomme udfældning af dug på overflader, som har temperatur lavere end 16 grader. Det vil typisk være på kolde vandrør. Derimod tror jeg ikke at bygningselementer som væg eller gulv vil komme under denne temperatur.

mvh Janus
Er dugpunktet ikke 100% RH? Det er jo også RH over 70-75% der skal undgås pga skimmel
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis