Ventilation af kælder - igen!

Hej LDS folk

Vores kælder på omkring 55 kvm, der delt op i 3 rum, har en, tænker jeg, for høj luftfugtighed i disse måneder, som jeg gerne vil gøre noget ved. Oprindeligt er der lavet en ventilations kanal i det bagerste rum. Kælderen er lavet i 1986. Se den lille tegning..



Det bagerste rum er tiltænkt som viktualierum på lidt over 2 kvm, hvor ventilations kanalen sidder i et lille indhak i rummet. Jeg har nu boret et 100 mm hul fra rum nummer 2 til vik.rummet, har monteret en udsugning og har ført et 100mm rør op gennem ventilations kanalen, for at kunne trække den fugtigt luft ud om natten.

Muren mellem rum 2 og 3 er lecablokke, mens mellem rum 1 og 2 er 120+ mm beton.

Ventilations kanalen er den eneste form for ventilation i kælderen også trappe op. Der er ikke ventilationsriste i vinduerne

Desværre kan jeg ikke se nogen forbedring af luft fugtigheden om morgen! Jeg måler 70% ved sengetid og 68% om morgenen.

Bør jeg lette vinduerne en smule i begge rum inden senge tid også lukke dem igen om morgenen. Eller er udsugningen for svag til at kunne ventilere x antal m3??

Eller er det helt ok med de 70% i de varme måneder? --- men skimmelsvampe hygger sig vel godt i hjørnerne de ved de 70%, og i alt det organiske vi har i flyttekasser!?

Beklager det lange indlæg.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Hej LDS folk Vores kælder på omkring 55 kvm... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Om sommeren bør udluftning i kælder vel generelt kun foregå om natten, med mindre man har et avanceret system som tager højde for udvendig fugtighed og temperatur forskel.
Jeg har godt nok også svært ved at komme ned på 60% (delvis opvarmet og passiv udluftning)

 

Hej Alle

Igen, tak for jeres input...

Til Stigmand: Vi har varme på i kælederen, lige over 20 - 22 grader året rundt.

Der er dampspærre under gulvet, og bag listerne, men de er udentvivl koldere end resten af rummet. Så jeg tænker at der ophober sig en lille smule kondens på disse overflader. Og en smule her og der, så har vi balladen.

Yngler skimmel først over de 70 - 75%RH??

Umiddelbart er mit indtryk af at den bedste løsning er at have lidt ventilation fra vinduerne, tilsvarende hvis der var ventilationsriste i dem. Og lad udsugningen køre om natten....så måler jeg 61-62%RH.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Jeg ville indkøbe en affugter og eksperimentere lidt med den, men det kræver at der ikke ventileres mens den kører.

Der er grobund for skimmelsvampe ved 65-70 % luftfugtighed men det er jo på det aktuelle sted hvor du måler, og hvis du har et afkølet sted kan du sagtens lulles i søvn ved at din relative luftfugtighed eksempeltvist er 60% ved 20 grader, og i et hjørne (eller andet sted)hvor der er kølet ned til 17 grader, er den relative fugtighed pludselig 70%, og er der det kølet ned til 12 grader er den 100%.
Hej Orla

Tak for dit svar. Jeg vil undersøge det med en affugter.

Hvordan vil en professional løsning være på problemet - at bringe %RH langt nok ned??

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis