Udskiftning af elmotor?

Jeg har en elmotor til at trække filterpumpen til mit swimming pool, pumpen er ca. 10 år gammel og virker fint. Jeg har dog tænkt på om det kan betale sig at udskifte motoren for at spare strøm, jeg har læst et aller andet sted at virkningsgraden på elmotorer er blevet forbedret meget men det koster selvfølgeligt også noget at skifte den. Motoren kører ca. 3 timer om dagen i ca. 180 dage om året, resten af tiden står den stille. På motoren står der P1 0,91 kW og P2 0,619 kW.
Kan det betale sig at skifte den eller skal jeg bare glemme det?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg tror du skal glemme alt om at skifte motor for en besparelse.
Først skal du finde ud af om det er en standardmotor  det er til at indhente tilbud på.
Står den på fødder eller er det en flangemotor og målene.
Du kan næppe spare 5% på forbruget ved et skifte. Så meget er der heller ikke sket i den verden. 

mvh

varmetossen

Det er vist kun de nye motore, med permanente magneter, der er lidt besparelse i, men de er hunde dyre.

www.metal-supply.dk/announcement/vi...71v1SWKBQI

Nu er det jo langtfra sikkert at din motor, bruger den påstemplede værdi, ofte bruger de mindre afhængig af belastningen.

Jeg tror at hvis du skal spare, skal det hentes på pumpedelen, da effektiviteten af centrifugal pumper svinger meget.

OK, tak for de gode råd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis