Dårlig / træg regulering af varmt vand på bruser armatur

I den senere tid har reguleringen af det varme vand på bruserarmaturet til min bruser været meget træg. Det forholder sig sådan, at selve håndtaget til at regulere temperaturen kører meget trægt/stramt, og dermed er det selvsagt også svært at regulere vandets temperatur.

Selve armaturet er et Damixa bruserarmatur, af typen med termostat. Jeg er ikke sikker på modellen, men evt. kan jeg levere et billede hvis det hjælper. Fordi at vandtilgangen til armaturet (rørene i væggen) er byttet i forhold til hvad der åbenbart er normen, måtte armaturet monteres på "hovedet" (udgang til bruser vender op); for at få varmt hhv. koldt vand til de korrekte indgange på armaturet (var self. afmærket).Armaturet er ca 7 år gammelt.

Nu til spørgsmålet: Hvad kan der være galt, er det noget som er svært eller let at reparere; og hvordan kan det ordnes?

I øvrigt lige en tilføjelse: I forbindelse med en istandsættelse af rummet ved siden af badeværelset har jeg opdaget, at der faktisk lige på den modsatte af væggen i forhold til brusenichen sidder to rør ført ned fra loftet. Så jeg har snakket med en vvs'er, og vi har aftalt at han vil få rettet op på tilførslen af vandet til bruseren; det er "bare" et spørgsmål om at krydse to rør, som han sagde. I øvrigt har der hidtil ikke været nogen form for afspærringshaner eller ventiler på disse rør, men det vil der blive op på når han alligevel er i gang. Hidtil har det været sådan, at eneste mulighed for at lukke for vandet til brusearmaturet var at lukke på husets hovedhane; ikke en videre praktisk løsning.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du trænger nok til at få renset amaturet for kalk, og der skal du have det ned for at kunne lægge det i en kalk opløsning.
Skrevet af Håndværkeren på 14 jul 2014 10:35
Du trænger nok til at få renset amaturet for kalk, og der skal du have det ned for at kunne lægge det i en kalk opløsning.
-en kalk opløsning ? er det ikke kalk der er opløst i vand ? 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kan skille armaturet ad og rense den bælg, som sidder og regulerer temperaturen. Bælgen kan afkalkes med sædvanlige midler til afkalkning af toiletter eller kaffemaskiner. Du bør skille armaturet ad for ikke at beskadige forkromningen.

-en kalk opløsning ? er det ikke kalk der er opløst i vand ?  Jo, normalt er det.


fase
ÆV hvor i driller, og jo det er forkert formuleret
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis