fundament skal støbes

Hej :-)

Er der nogen, der har erfaring med støbning af fundament?
jeg tænker at støbe et fundament på ca. 150 x 150 cm (eller lidt mere). Det skal kunne bære en stor stenoven, som jeg tænker selv at lave af ildfaste sten (det kommer til at veje en del - mindst 1 ton).

Hvor dybt skal fundamentet støbes ned i jorden? og hvor meget kan et så lille et fundamentflade mon bære?
af hvilke materialer skal fundamentet bestå af for at kunne bære en stor stenoven?

Jeg er i tvivl kan I læse!

på forhånd tak :-)

Hej
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
følgende forhold er der ude i haven:
Jorden skråner lidt, og jorden er ikke så veldrænet!

Hej
Nu er det her ikke lige inde for mit fag, men kunne forestille mig at dette forslag vil være mere end tilstrækkelig.

hvis nu du graver en firkant på de ønskede 150x150cm på stedet, også i f.eks. 30 cm dybde, så fylder du 20cm stabilgrus eller bakkesand i hullet, og komprimere det grundigt med pladeviborator, så har du 10 cm tilbage at gøre med, her kunne du udlægge f.eks. 6 mm rionet (bare for at være på den sikre side) også ellers bare fylde hullet med f.eks. c20 flydebeton, som du lige svubber for at få det plant, skal overfladen være helt perfekt må du jo støbe det med jordvåd så du kan glitte det.

-denne løsning kunne jeg forstille mig, er rigeligt stærk til at bære det ton. hvis jorden virkelig er blød, og du vil være helt sikker så kunne man måske grave et hul på 30x30 cm i midten af den store firkant som går helt ned til moræner leret (det bæredygtige lag typisk 90 cm nede, hvor der også er frostfrit), og ligeledes få noget jern med og i pladen. men det er nok "overkill" tror den første løsning er rigelig god, kan også være du kan nøjes med 10 cm sand bare husk rionet så "flisen" ikke flækker

-kunne sikkert også være tilstrækkeligt bare at lave den komprimerede sandpude på 20 cm også lægge almindelige fliser på som når du laver en terrasse, et ton er jo heller ikke alverden

ps. hvis du støber betonpladen, ved jeg ikke om den måske skal behandles med et eller andet så der ikke kan trænge vand ned i den og lave frostspringninger når nu den ligger udenfor året rundt, måske hver at undersøge?

mvh Ask Arensbach
ønsker du beton pladen skal remstå som en "flise" lidt hævet over terræn laver du bare en støbeform i træ
Tak Ask :-)

Jeg tager dit forslag til efterretning :-)
Jeg bliver simpelthen i tvivl når jeg læser mig lidt omkring! Nogle steder foreslås et hul på 90 cm og andre steder helt ned til 2-3 meter dybde!!!
Det er så abstrakt for mig at tænke på de 2-3 meter dybde og så bliver opgaven ganske uoverkommelig.

Hej
haha ja hold da op, det er rigtigt at hvis du kom ned til moræner leret med hele flisen så vil den kunne holde en jumbojet (overdrivelse fremmer forståelse)

et ton er jo ikke alverden når du laver en indkørsel smider du vel de 20 cm stabilgrus og et afretterlag og her kan du jo parkere en mindre lastbil uden problemer. det selvfølgelig rigtigt at der vil kunne ske noget når jorden arbejder fordi du ikke er i frostfri dybde men her er vi jo så tilbage til det med det kun er 1.000 kg.

nu jeg ikke ingeniør, men tror roligt du kan lave det med de 10cm beton og 20 cm sand, nu mindre vi taler sump forhold i din have =)
Annonce

Jo men hvis jorden hvor den skal stå er meget blød, kan du da altid få piloteret under den

Det skal godt nok være en kæmpe ovn hvis den kommer til at veje en ton, men selv følgelig hvis du regner med at skulle forsyne hele villa kvarteret så må den jo heller ikke blive for lille

Skrevet af At lave er at leve på 08 jul 2014 21:05



Hej :-)







Er der nogen, der har erfaring med støbning af fundament?



jeg tænker at støbe et fundament på ca. 150 x 150 cm (eller lidt mere). Det skal kunne bære en stor stenoven, som jeg tænker selv at lave af ildfaste sten (det kommer til at veje en del - mindst 1 ton).







Hvor dybt skal fundamentet støbes ned i jorden? og hvor meget kan et så lille et fundamentflade mon bære?



af hvilke materialer skal fundamentet bestå af for at kunne bære en stor stenoven?







Jeg er i tvivl kan I læse!







på forhånd tak :-)

For nu at begynde med bæreevnen, så regner man ved fundamenter til huse, at jorden skal have en bæreevne på 2 kg/cm2. Det giver ved et fundament på 150cm x 150cm en flade på 22500 cm2. Ganges det med 2 kg/cm2, giver det en bæreevne på  45000 kg. Dette under forudsætning af at betonen er i et passende tykt lag. I dit tilfælde, hvor du regner med 1000 kg, vil et betonlag på 10 cm være rigelig. Hvor langt du skal grave ned afhænger af jordbundsforholdene. Det råd med at grave ned i 30 cm. dybde og fylde stabil i, i et lag på 20cm. og så støbe, som Arensbach foreslår, virker rimeligt.

Hvis din ovn vejer 1000 kg, ville du formentlig kunne nøjes med et fundament på lige knap 25 x 25 cm.








fase
Tusind tak for jeg svar og råd. Dejligt :-)

Jeg er så begyndt at blive overbevist. Jeg tænker på en muret oven af chamottesten, dom vejer omtrent 3,5 pr sten. Den bliver kupelformet med indre diameter på 100 cm. Til det regner jeg med ca. 300 sten

Et fumdament der ikke er så dyp ville sikkert kunne bære ovnen og noget mere.

Men ville der være risiko for frostskader i fundamentet?
:-)

Hej
Skrevet af At lave er at leve på 11 jul 2014 06:06



Tusind tak for jeg svar og råd. Dejligt :-)







Jeg er så begyndt at blive overbevist. Jeg tænker på en muret oven af chamottesten, dom vejer omtrent 3,5 pr sten. Den bliver kupelformet med indre diameter på 100 cm. Til det regner jeg med ca. 300 sten







Et fumdament der ikke er så dyp ville sikkert kunne bære ovnen og noget mere.







Men ville der være risiko for frostskader i fundamentet?



:-)
Når du laver et fundament på 150*150 cm, vil du have rigelig med bæreevne. Det er ikke dybden på fundamentet som afgør bæreevnen, men alene pladens tykkelse. Grunden til at fundamenter bliver gravet ned i 90 cm. dybde er, at de skal være i frostfri dybde. Selve fundamentet kan godt tåle frost. Der kan være tvivl om, om underlaget ændrer sig under frostvejr, men hvis du laver en pude på 30 cm. stabil, som Arensbach har forslået, vil jeg ikke tro, du får problemer. Og laver du så en plade på 10 cm. i jorden og 5  cm. over jorden i samme størrelse som ovnens "fodaftryk" så burde det være ok.








fase
Skrevet af S. fabrin på 11 jul 2014 07:24

Når du laver et fundament på 150*150 cm, vil du have rigelig med bæreevne. Det er ikke dybden på fundamentet som afgør bæreevnen, men alene pladens tykkelse.
Hvordan konkludere du det?

Hvis der funderes på friktionsjord så afhænger 80% af bæreevnen af det overlejringstryk som den omkringliggende jord bidrager med - så i det tilfælde er dybden relevant. Idet der skrives at jorden ikke er så veldrænet kan det dog tyde på at der findes kohæssionsjord hvorfor forøgning af dybden medfører større last fra fundamentet og derfor kun udføres hvis der ikke findes bæredygtigt lag i 90cm dybde!

Fundamentets bæreevne afhænger af de jordparametre der funderes på - hvilket for kohæsionsjord især afhænger af jordens forskydningsstyrke i det udrænet tilfælde.

For et fundament på 150x150 findes bæreevner over grundvandsspejl og i 90cm dybde - som er for at sikre fundamentet mod løft og tvangsdeformationer, ved organiske jordlag eller fed ler kan det være nødvendigt at fundere dybere da der ellers vil komme væsentlige sætninger :

PÅ DEN SIKRE SIDE
Jordstyrke: 50kPa
Bæreevne: 400kg

STANDARD DIMENSIONERINGSVÆRDI
Jordstyrke: 80kPa
Bæreevne: 700kg

RELATIV HØJ VÆRDI
Jordstyrke: 120kPa
Bæreevne: 1000kg

For et fundament på 200x200 findes bæreevner i 90cm dybde

PÅ DEN SIKRE SIDE
Jordstyrke: 50kPa
Bæreevne: 800kg

STANDARD DIMENSIONERINGSVÆRDI
Jordstyrke: 80kPa
Bæreevne: 1200kg

RELATIV HØJ VÆRDI
Jordstyrke: 120kPa
Bæreevne: 1700kg

For et fundament på 250x250 findes bæreevner i 90cm dybde

PÅ DEN SIKRE SIDE

Jordstyrke: 50kPa
Bæreevne: 1200kg

For fundering på friktionsjord er kapaciteten langt mindre

 Certificeret Statiker

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis