fundament skal støbes

Hej :-)

Er der nogen, der har erfaring med støbning af fundament?
jeg tænker at støbe et fundament på ca. 150 x 150 cm (eller lidt mere). Det skal kunne bære en stor stenoven, som jeg tænker selv at lave af ildfaste sten (det kommer til at veje en del - mindst 1 ton).

Hvor dybt skal fundamentet støbes ned i jorden? og hvor meget kan et så lille et fundamentflade mon bære?
af hvilke materialer skal fundamentet bestå af for at kunne bære en stor stenoven?

Jeg er i tvivl kan I læse!

på forhånd tak :-)

Hej
Hej :-) Er der nogen, der har erfaring med... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Ingenioeren på 11 jul 2014 12:17

Hvordan konkludere du det?



Hvis der funderes på friktionsjord så afhænger 80% af bæreevnen af det overlejringstryk som den omkringliggende jord bidrager med - så i det tilfælde er dybden relevant. Idet der skrives at jorden ikke er så veldrænet kan det dog tyde på at der findes kohæssionsjord hvorfor forøgning af dybden medfører større last fra fundamentet og derfor kun udføres hvis der ikke findes bæredygtigt lag i 90cm dybde!



Fundamentets bæreevne afhænger af de jordparametre der funderes på - hvilket for kohæsionsjord især afhænger af jordens forskydningsstyrke i det udrænet tilfælde.



For et fundament på 150x150 findes bæreevner over grundvandsspejl og i 90cm dybde - som er for at sikre fundamentet mod løft og tvangsdeformationer, ved organiske jordlag eller fed ler kan det være nødvendigt at fundere dybere da der ellers vil komme væsentlige sætninger :



PÅ DEN SIKRE SIDE

Jordstyrke: 50kPa

Bæreevne: 400kg



STANDARD DIMENSIONERINGSVÆRDI

Jordstyrke: 80kPa

Bæreevne: 700kg



RELATIV HØJ VÆRDI

Jordstyrke: 120kPa

Bæreevne: 1000kg



For et fundament på 200x200 findes bæreevner i 90cm dybde



PÅ DEN SIKRE SIDE

Jordstyrke: 50kPa

Bæreevne: 800kg



STANDARD DIMENSIONERINGSVÆRDI

Jordstyrke: 80kPa

Bæreevne: 1200kg



RELATIV HØJ VÆRDI

Jordstyrke: 120kPa

Bæreevne: 1700kg



For et fundament på 250x250 findes bæreevner i 90cm dybde



PÅ DEN SIKRE SIDE


Jordstyrke: 50kPa

Bæreevne: 1200kg



For fundering på friktionsjord er kapaciteten langt mindre

Til Ingeniøren.

Jeg bygger min konklusion på praktisk erfaring. Jeg ved ikke, om du er ingeniør eller du bare kalder dig det, f.eks. kalder håndværker sig "håndværker" uden at gøre opmærksom på, at han er bedst til at klippe i stof og ellers ikke har overvældende forstand på tingene, men bare fyrer et eller andet af for at gøre opmærksom på sig selv.

Hvis du læser mine svar, vil du opdage at mine svar bygger på, at jorden har en normal bæreevne på mellem 2 og 3 kg/cm2. jeg kan umuligt svare ud fra andre antagelser. Dine angivelser af bæreevne tyder på, at du heller ikke er helt sikker på hvilken bæreevne spørgerens jord har.

Med mit kendskab til rådgivende ingeniører er det min opfattelse, at de regner med en rimelig sikkerhedsmargen. De tal, jeg har opgivet, er tal som jeg selv uden problemer ville lave fundamentet til ovnen ud fra og bygger på, hvad der kan lade sig gøre i praksis. Og endelig er det jo ikke en Storebæltsbro, der skal bygges. 



fase
Skrevet af S. fabrin på 11 jul 2014 13:38

Til Ingeniøren.

Jeg bygger min konklusion på praktisk erfaring. Jeg ved ikke, om du er ingeniør eller du bare kalder dig det, f.eks. kalder håndværker sig "håndværker" uden at gøre opmærksom på, at han er bedst til at klippe i stof og ellers ikke har overvældende forstand på tingene, men bare fyrer et eller andet af for at gøre opmærksom på sig selv.

Med mit kendskab til rådgivende ingeniører er det min opfattelse, at de regner med en rimelig sikkerhedsmargen. De tal, jeg har opgivet, er tal som jeg selv uden problemer ville lave fundamentet til ovnen ud fra og bygger på, hvad der kan lade sig gøre i praksis. Og endelig er det jo ikke en Storebæltsbro, der skal bygges. 

Det er rigtigt at man ikke kan stole på hvad folk udgiver sig for. Jeg er civilingeniør indenfor byggeri og konstruktioner og har flere års erfaring fra rådgivende ingeniørvirksomhed! Derudover har jeg en Ba. i stærkstrøm

Man kan ikke giver jorden en  generel tommelfingerregel for hvad den kan klare, selv i et lille land som Danmark varierer geologien relativt meget afhængigt af hvor du er i landet.

Nu er det jo en gør-det-selv side, så det folk ofte følger er deres mavefornemelse - i den her sag kan opener jo også være heldig at bæreevnen af jorden er 200-400 kPa på forkonsolideret moræneler, og så er der jo slet ikke noget problem - men det ved vi ikke, og sådan er det altid når man som ingeniør sidder og regner på tingene medmindre der ligger forundersøgelser til rådighed - og nej, det er ikke en storebæltsbro og kravene er nok også langt mere lempelige for en stenovn.

Ingeniørens sikkerhedsfaktor er ikke en decideret overdimensionering, du skal huske på at de konstruktioner der regnes på skal stå i 50-100 år og derfor er det nødvendigt at indtænke de værste situationer der kan opstå - lastmæssigt - i den periode. Dertil kommer at de materialer der bruges regnes efter nogle statistiske principper, hvilket gør at det faktisk også risikeres at materialer ikke helt lever op til det man burde forventer af dem styrkemæssigt.

Tag vindlaster som et eksempel  - vi har set hvordan storme, så sent som sidste år, har væltet store træer omkuld - træer som er velforankret med deres rødder! De samme kræfter skal dit hus kunne modstå, så indledningsvis virker konstruktionerne vel overdimensioneret, men når ekstrem tilfældende sker, så sørger ingeniøren for at konstruktionen er modstandsdygtig

Det er mit input, men følg din mavefornemmelse!


 Certificeret Statiker

Ja! Nu står jeg og bliver mere sikker på, at min stenovn skal kunne holde i msnge år - mindst 25 år.
Derfor skal der helst ikke være usikkerhed omkring fundamentet, og så ville det være så ærgerligt at spare lige dér, når jeg ved selve stenovnen bliver en stor investering.

Jeg kan personlig godt lide udregninger og teori, men det praktiske er og vigtig.
Når jeg læser ingeniøerens input, bliver altså lidt i tvivl. Måske skyldes det min dumhed!
Vil du råde mig til at fundere 90 cm eller ikke - jeg drukner lidt i KPa-termerne!
Hvordan kan jeg kende til jordens bæreevne?, osv osv.

Jorden er leret, ikke veldrænet og så skråner jorden lidt
:-)


Hej
90 cm aht frost... det er minimum dybden du skal ned!
Jordens styrke kan man finde ved vingeforsøg - det må du google.
Du kan være heldig at finde nogle jordprøver fra dit område på geuss.dk eller ved at kigge på tegninger af dit hus og måske den vej igennem finde ud af hvilke styrke r jorden har.. måske nogle af dine naboer har bygget til og kender lidt til de lokake forhold

kPa betyder kilopascal og er det samme som kN pr. kvadratmeter
Det du leder efter er jordens Cu værdi

 Certificeret Statiker

. Jeg ved ikke, om du er ingeniør eller du bare kalder dig det, f.eks. kalder håndværker sig "håndværker" uden at gøre opmærksom på, at han er bedst til at klippe i stof og ellers ikke har overvældende forstand på tingene, men bare fyrer et eller andet af for at gøre opmærksom på sig selv.


Næh det gør jeg ikke Fabrin, jeg har ikke behov for at gøre opmærksomhed på mig selv. Jeg går heller ikke efter personen men emnet, og hvad jeg ved og ikke ved kender du ikke meget til.

Desværre har du og visse andre fået en beskidt vane med at nedgøre andre incl. mig !

Ja jeg er uddannet beklædnings Håndværker det der før hen hed Skrædder, jeg har også en Designer uddannelse en Bådebygger uddannelse en Skomager uddannelse og så har jeg aldrig været bange for at lære noget nyt.

Når jeg svare på en tråd er det ud fra den erfaring jeg har, så hold op med at nedgøre andres erfaringer og meninger, det ville klæde dig godt.



Annonce
Jeg synes også at der ikke ernogen grund til at nedgøre hinanden. Det er ikke meningen.
Jeg ønske blot nogle råd til mit kommende projekt, der hedder et muret udekøkken med en stenovn.

Lad os holde os til emnet.
Personlig bliver jeg lidt forvirret af de meget avanceret termer, og det kræver selvfølgelig at man undersøger tingene noget nærmere. :-) vingeundersøgelse, Cu-værdi, fundamentets dybde osv osv...!
Men ren praktisk: det påtænkte ovn kommer alene til at veje ca. To tons (ved godt at jeg skrev 1 ton før), og derudover kommer der den ydre "kerne". Jeg må regne med ca. 2,6 tons.

Det er en vægt, som skal bæres i mindst 20-30 år (det er alligevel en stor investering msn gør sig. Er 90 cm dybde at skyde over mål?

Det kunne være dejligt med en ordentlig tone i dette forum. Og alle er velkomne med deres input. Men er der nogen der bare holde forklaringen i en øjenhøjde ;-) ;-) ;-)

Jeg har et gammelt sommerhus, hvor ovnen dksl bygges :-)

Hej
hvis du vil være helt sikker, så grav den tidligere nævnte søjle helt ned til moræner leret og det ikke engang sikkert det er i 90 cm dybde kan også være endnu dybere, om søjlen så måske skal helt op på 50x50 i breden for du kan sove godt om natten er jo op til dig, men fylder du den søjle med beton til overkant af stabilgruset og lader en 4-5 stykker 8 mm tenderstål stikker en 7 cm op af søjlen så du senere kan støbe betonflisen sammen med søjlen.

så vil jeg hvertfald mene du bruger både livrem og seler som man siger.

at begynde at fylde et hul på 1,35 m3 helt op med beton lyder lidt som overkill i min verden.
Vi må hvertfald håbe du ikke en dag vil have den væk så

mvh Ask arensbach
Der har flere gange være noget om hjemme gjorte ude køkkener og grill pladser, og så vidt jeg husker har der aldrig være lavet et så dybt et fundament. For Pokker da også, det er jo ikke en bunker manden vil bygge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis