udskiftning af udhæng på garage.

hej der ude,,

jeg skal ha skiftet udhæng, på min garage, og det skal jo så være til ivarplank.

men er kommet lidt i tvivl om hvordan man laver det som sidder under udhænget.
det er lidt svært og forklare, så ligger lige et par billeder med, så man nemmere kan se hva jeg mener..   hentyder til de lægter som man ser her, sætter man også bare et planke op der under ? og hva med ventilation ?   mvh jakob


det rigtige værktøj - det halve arbejde :P
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jakob,

-Går ud fra det er dine underbrædder du taler om, hvis jeg var dig ville jeg bare bevare dem i træ, de sidder ikke udsat, også er (noget) træ billigere og nemmere at arbejde med en iverplank.

- ser ud til de underbrædder der sidder der nu er i fin stand, så måske du bare sq give dem en gang maling, vælger du at skifte dem så skal du være opmærksom på ventilation som du selv siger, nu kan jeg ikke lige se på dette billede om tagkonstruktionen også er ventileret op under tagpladerne, hvis den er det behøver du ikke at have luft mellem underbrædderne for ventilationens skyld, at det så måske er pænest at have, rent kosmetisk er en anden side af sagen.

mvh Ask Arensbach =)

nå ja.. underbrædder. det var det ord jeg ledte efter..

men ideen var var at skifte dem også, så det var vedligeholdsfrit det hele..

det rigtige værktøj - det halve arbejde :P
du kunne overveje at sætte eternitplader op som underbrædder istedet, ser lidt underligt ud med iverplank som underbrædder imo.
Nu ved jeg ikke hva' farve din iverplank skal være men uanset farve så kunne det sikkert se godt ud kombineret med hvide eternitplader

- ifølge iverplanks underlags vejledning, skal der altid være ventileret hulrum direkte bag ved plankerne, så hvis du vil gøre det helt efter bogen tror jeg ikke du kan slippe om ved bare at smide dem direkte på de gamle underbrædder, men er selvfølgelig op til dig om du gør det. anyway hvis det skal være efter bogen bliver du nødt til at trække de nuværende underbrædder ned og sætte nogle flere "spærender" op som forskalling da max spændevidde vidst er 50cm og dine spær ligger nok på 80-90 stykker. så hvis jeg var dig ville jeg sætte en taglægte på højkant mellem hver spær samme retning som spærene går, så der nu kun er 40ish mellem hver "spærende"

og igen husk at være opmærksom på ventilation samlede ventilations areal skal være mindst 1/500 af bygningens grundareal
selvfølgelig når du montere iverplank på stern/vindskede ses det tit man montere det direkte på et trykimprægneret bræt, her er der så selvfølgelig ikke ventileret hulrum bag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også