Fugt i væg

Hej.

Jeg må hellere oprette en seperat tråd til dette spørgsmål.

Jeg har fugt i nogle vægge, der får puds og maling til at skalle af. Det er både på inder- og yderside. Jeg er ikke klar over, om det har samme årsag.
Det er kun i terrænhøjde. Der lavet hældning på belægningen rund om huset 1cm pr. meter mener jeg. Afskalling er opstået før den nye belægning, hvor der før lå meget slidte fliser.

Mine umiddelbare tanker har været:
Der kan mangle murpap mellem sokkel og væg.
Manglende oppudsning af sokkel?
Forkert valg af puds og/eller maling på inder- og/eller yderside.

Jeg kunne godt bruge hjælp til at identificere årsagen. Enten nogle bud på, hvad årsagen kan være, eller hvordan jeg selv kan gøre mig klogere på det.

Tak.



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kunne godt se ud som om det kommer udefra, almindeligvis lægges der ikke mur pap imellem jorden og soklen. Men da du lagde de nye fliser glemte du vist en vigtig detalje. For hvis der er jord direkte op ad muren holder mulden på fugten og lader den så sive ind i muren. Det bedste råd jeg kan give dig er at du graver ned i sokkel dybde, og laver en form for faskine langs muren. Vandet skal dog kunne ledes bort til en brønd eller en større faskine et stykke fra huset. Så vil du få en tør mur
Jeg tænkte på, at der kunne mangle murpap mellem mur og sokkel ikke sokkel og jord.

Mht. jord opad muren: der lægger jo almindeligvis jord opad soklen på et hus. Er din pointe, at de nye sten enten skulle støde op imod soklen, eller at der som alternativ kan etableres en faskine af fx grus lang muren?
Er der bare brugt almindelig facademaling hele vejen? Bare det at regn stænker op på muren fra belægningen kan være for meget for almindelig maling. Efter min mening skal du have noget sokkelbehandling op i ca. 30 cm (mener 30 cm er den gængse anbefaling). Bruger desuden selv, i forbindelse med at jeg langsomt udskifter mit fundament, at lægge søsten til ca. 10 cm under murpap for at muren ikke skal stå og søbe i våde perioder... Altså ala det håndværkeren foreslår.
Ok. Det lyder da helt bestemt til at klare.

Det værste ville være, hvis belægningsstenene skulle sænkes til sokkeldybde.

Jeg havde under alle omstændigheder forestillet mig, at jeg var nødt til at grave ud rundt om huset er restaurere sokkel op over niveauet for belægningssten. Det kunne nok være en idé at lægge en kant af søsten eller kranitskærver i samme omgang.

Huset har to typer murer. Fuldmuret og lecamur. Kan begge disse typer mon "sokkelbehandles"?

Tak for svar so far.

PS. Maling finder jeg lige ud af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også