Opgravning/fræning af trærødder

Finder ofte inspiration og hjælp ved at læse trådene i dette forum, men nu står jeg med en udfordring som jeg er lidt usikker på.

Et stykke af min have har i nogle år fået lov til at vokse vildt, hvilket har resulteret i en mindre skov af Ahorn træer mv. ikke store træer, maks. 5 cm. i diameter.
Nu vil jeg gerne have lagt dette stykke til resten af haven, men er i tvivl om hvordan jeg bedst griber det an, nogle gode bud?


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Cool brugernavn 

Hvis det refererer til dit "liv", så ville jeg klippe dem ned og derefter stubharve eller fræse området for at få rødderne op. En gartnermodel af en fræser kan også bruges (altså en stor og kraftig model).

Hvis ikke, så må du frem med spaden, hvilket kan blive en lang og varm omgang, hvis der er mange.

Et alternativ er at klippe dem ned, og så være klar med den ufortyndede round up, som du pensler på de skud, der kommer op.

Nu skriver du ikke hvor mange det handler om, Men det bedste er altså at grave dem op. Asp Ahorn og ask har der med at formere sig ved rodskud, så løsningen må være at grave dem op.  Hvis du har mulighed for det, kan du leje en mini graver og med lidt øvelse skulle du nok kunne få fjernet alle rødder og stubbe i løbet af en efter middag.

Og ja jeg ved godt at sådan en maskine koster noget at leje, alternativet er dog mange timers hårdt slid.

Området er minimum 20 m3 og mit bedste bud er at der er over 100 små træer. Så manuelt opgravning vil jeg slet ikke kunne overskue.
Jeg har næsten lånt en minigraver, var bare ikke sikker på om den kunne klare det, tror de sagde den kunne gå ned til 80 cm.
Forestiller mig at skære alle træer ned og derefter bare starte fra en ende og grave det hele op. Overvejer derefter at tildække det med plastik i tilfælde af at jeg ikke har fået det hele med.
Skriv endelig hvis det er en dårlig plan.
Når du skærer træerne ned, så gør det 40-50 cm over jorden.
Det giver dig bedre mulighed for at bruge vægtstangs princip når du skal have dem op.

Du graver på den ene side af træet (og knækker rødderne) og så kan du rimeligt nemt "vælte" træet ned i hullet og trække det op med maskinen.


Ideen med plastik, er sådan set ok, men du skal regne med at det skal ligge i mindst et par år og hvem har tid til det Så jeg ville fræse det hele igennem efter du har fjernet træerne, gerne over flere måneder, hvor du river ind i mellem og samler der rødder/sten mm op...
Det er skisme hårdt at være have ejer  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg fjernede 40 meter (ca 100 planter) 40 år gammel tjørnehæk med en træk/tirfor talje, kostede 200 at leje og arbejdet var overstået på en dag af 2 mand. Og der er ikke en rod tilbage at spotte. Hvis dine kun er 5 cm i diameter tror jeg du ville kunne nøjes med harald Nyborg talje til et par hundrede.

Lad være med at bruge bilen, det smadre koblingen. Mht. Minigraveren løsningen, så tror jeg det er hurtigere at svinge et reb omkring træerne og så bruge Minigraveren til at trække dem op, end at begynde at grave - 5 cm er ikke alverden.
Skrevet af Danielwj på 11 jul 2014 20:37


Lad være med at bruge bilen, det smadre koblingen. 

Snik snak, Daniel, men det fordrer selvfølgelig kendskab til, hvordan man bærer sig ad.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu er det jo heller ikke alle der futter rundt i en gammel 4 hjuls trækker Ktm, men tænk hvor meget plads sådan en bil skal bruge for at komme ind i haven og plads til at vende o.s.v. !

 Næh en mini graver er så meget nemmere at arbejde med, og så skal der ikke knokles så meget.

Det er blot et spørgsmål om at udnytte inerti, eller kinetisk energi, om man vil.

Længe før mine LRre har jeg bla.a trukket snesevis af småtræer op med min Jaguar uden at ødelægge andet end omtalte træer.
Når jeg fremsætter sådanne udtalelser, er det med baggrund i egne indhøstede erfaringer og ikke tom hörensagen og overleveringer af myter og løgnehistorier fra en bodega.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 12 jul 2014 09:38
..... 
Når jeg fremsætter sådanne udtalelser, er det med baggrund i egne indhøstede erfaringer og ikke tom hörensagen og overleveringer af myter og løgnehistorier fra en bodega.

 ( i mangel af en "like" knap)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis