Fjerne vægmaling

Hej.

Jeg står overfor at skulle pudse indervægge i et rum. Nær fodlister er maling og puds flere steder skallet af pga. fugt. Skaden er sket i gennem mange år (før jeg flyttede ind) og med fugtmåler i hånden har en bygningssagkyndig udtalt, at der var lidt, men ikke meget fugt de steder i væggen, hvor maling og puds havde løsnet sig.

Min tanke har været at pudse ovenpå den malede væg, men jeg kommer nu i tvivl om, om jeg bør fjerne den gamle maling og puds først (det der ikke er løst), da den måske kan være årsag til problemerne.

Jeg vil pudse med gipspuds og efterfølgende multipuds. Med en diffusionsåben maling på overfalden var det min tanke, at det kunne reducere problemerne, men det formodentlig kun, hvis jeg fjerner gamle maling og puds.

Nogle inputs på det?

Venlig hilsen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du skal sikre dig er at årsagen til fugten er fjernet, ellers risikere du at den vender tilbage, og så er dit arbejde spildt 

Når det så er gjort og væggen er tør nok til at arbejde på, ville jeg nok fjerne den maling der sidder løst og lade den der sidder godt fast blive.
men du kan jo lave en lille prøve om din "opmuringsmudder" vil binde på malingen, eller skal den fjernes.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er selvfølgelig rigtigt.

Da plamagerne af løs puds sidder lige over fodlisterne, vil jeg næsten tro, at det er opstigende fugt. Jeg har før tænkt på, om der mon mangler murpap mellem sokkel og væg. Der er ander steder i bygningen, der er opført på samme tid og med samme metode, som har ganske lidt tendens til det samme, men også mange områder, hvor der intet er at se.

Hvis den vægmaling, der er brugt, samtidig er en diffusionslukket maling, kan det måske have gjort udslaget.

Men hvordan undersøger jeg årsagen?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også