Dækning af revner før maling

Jeg havde plan om at male badeværelse hvor der er opstået nogle som revener rundt omkring.
Væggene består af vådrumsgips som blevet for 5-6 år siden.

Hvad skal jeg gøre inden jeg maler væggene for at fjerne disse revner så det bliver bliver pænt. Og hvilken type maling skal jeg købe.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
revnerne opstår typisk i samlingerne mellem pladerne, fordi man ikke monteret gipsstrimler rigtigt.
Bedste bud på at redde det er at slibe samlingerne ned til gipspladen, derefter spartle, ilægge gipsstrimmel i den våde spartel, spartle igen, slibe, derefter væggrunder og til sidst maling.
Jeg ville vælge en vådrumsmaling mellem glans 20-30.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Du tager et stykke glasvæv, skærer en strimmel på revnens fulde længde i en bredde på 10-15cm.
Den sætter du op med et godt tykt lag vådrumsklæber og når du har sat den fast giver du den en gang vådrumsklæber ovenpå igen..
Når det er tørt spartler du et par gange med letspartel medium, sliber og maler det sammen med resten af rummet.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af malermartin på 07 jul 2014 20:45
Du tager et stykke glasvæv, skærer en strimmel på revnens fulde længde i en bredde på 10-15cm.
Den sætter du op med et godt tykt lag vådrumsklæber og når du har sat den fast giver du den en gang vådrumsklæber ovenpå igen..
Når det er tørt spartler du et par gange med letspartel medium, sliber og maler det sammen med resten af rummet.

Mvh
Martin


Hej

Når man sætter en strimmel af glasvæv  på vil den ikke være mere iøjenfaldene end spartling og nedslipning af den viste revne.


Nej det kan laves 100% usynligt, du skal spartle bredt som ham gutten i den video jeg linker til herunder gær blandt andet 2 minutter inde i videoen
https://m.youtube.com/watch?v=QXfVfTxED7Y

www.malermester-hansen.dk
Papirarmering er det der skal lægges i.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Som Martin skriver, så skal der noget under spartelmassen, til at armere revnen, så den ikke kommer igen. Her kan du vælge at bruge armeringsbånd af glasfiber eller armeringspapir. Jeg ville nok selv vælge den af glasfiber. Papir er at anbefale ved nye gipsplader, men dette er jo ikke gips, så brug bare glasfiberarmering.

Du spartler båndet og revnen over med et tyndt lag et par gange i en god bredde, så spartlingen bliver usynlig.
Når du maler skal du bruge mindst en vægmaling glans 25.

Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

Kan følgende produkt Super light poly filla løse problemet, der bliver lovet en glat overflade når det smøres på.
Hvad vil du bruge det til?
Til at spartle oven på det armering/bånd du ligger på revnen?
Eller vil du bare spartle revnen med det og så færdig?

Og i øvrigt, vil jeg nok sige nej til alle ovenstående spørgsmål...

Hvis du mener oven på båndet bør du bruge sandspartel eller til nøds den indvendige Polyfilla du selv rører op, jeg sætter et link ind så du kan se hvilken type jeg mener:

http://malermakker.dk/indendors-pro...artelmasse

 men jeg ville fortrække sandspartel, det er meget nemmere.

Og hvis du mener om det kan spartles direkte i revnen og sørge for at det ikke revner igen er det korte svar - nej.

Hvis det er fordi du leder efter en lidt nemmere løsning end de ovennævnte kan du lave en "fusker" løsning.
Så tager du en hobbykniv og skærer revnen op så den ligener et V, derefter grunder den med mikrodispersionsgrunder og køber noget MS Polymerfuge og fuger det med, venter et par dag og så pletmaler du det og så er det færdigt.
Det skal nok holde revnen, men bliver ikke helt usynlig.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også