Byyge nyt hus "selv"

Hej alle LDS'ere.

Jeg har ofte kigget på siden ifbm. renovering og andre projekter, men nu er tiden kommet til mit første indlæg

Min kone og jeg vil gerne have et større hus - derfor ønsker vi at bygge drømmehuset. Vi har selv renoveret huse og lejligheder - så hænderne er skruet ret godt på  - og vi kender til frustrationerne osv.  som kan opstå undervejs.

Vi ønsker at bygge et hus på ca. 180 kvm + dbl. garage. Vi har lavet en ca. tegning ud fra vores ønsker osv. Det skal være et 1-plan hus med jordvarme og iht. BR2020

Vi har ikke travlt som sådan - så derfor vi tænker om der var lidt at spare ved ikke at vælge et typehus . Men derimod selv fået lavet lavet tingene - dvs. at man selv kontakter murer, tømrer, elektrikker osv. Selv skaffer materialer osv.

Defor ville vi høre om der var nogen som kunne hjælpe med at skitsere processerne i et byggeri lige fra soklen er støbt til tagstenene er lagt. Ligeledes hvilke håndværkere man skal have fat i unervejs - men også hvornår i byggeriet?

Sidst men ikke mindst om der er nogen som kan anbefale en arkitekt eller lign som kan ren-tegne vores tegning, således det kan bruges til at bygge og ansøge efter og til at udregne materialer osv.

Måske der er nogen som har et excel ark eller lign. hvor man kan se faserne og plotte tider/uger ind? Tænker bare lige højt

Håber at der er nogle som kan kaste lidt lys over det

Ser frem til at høre jeres kommentarer.

Mvh.

PP

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej PPras.

Og velkommen her på LDS.

Jeg ville nok anbefale dig at kontakte en arkitekt M/K så kan du i samråd får lavet de rigtige tegninger og der følger sikkert også en beskrivelse med, hvornår hvem skal gøre hvad.

Til PPras.

Nu ved jeg ikke om I er "arbejdsramte" eller hvordan, men at bygge hus selv helt fra bunden er ikke noget man har god tid til, af den simple grund at byggelånet skal forrentes i bygge perioden. Hvis jeg skulle bygge igen, ville jeg vælge et råhus, så ydervægge og tag var færdigt, så kan du og konen gå og "hygge" jer med resten. Ikke for at male fanden på væggen, men det er et stort arbejde at bygge et hus selv, og det tager længere tid, end du regner med.

Med hensyn til tanken om at regne med at kunne købe materialerne billige end mureren og tømreren, tror jeg ikke du skal regne med at spare væsentligt. Det du sparer mest på er arbejdslønnen, når du laver det selv. Og så er der lige den ting om hjælp fra venner og bekendte, glem det, af den forståelige grund, at det jo ikke er deres hus, og som følge deraf har de, forståeligt nok, heller ikke så stor interesse i huset.

Men ellers god fornøjelse.


fase
Min svoger er i gang med modellen som S. fabrin skitserer, altså råhus af håndværkere og så laver de resten selv. De fik en arkitekt til at lave en skitse og sparede derefter en bunke penge ved at koble arkitekten af og lade firmaet der skal lave råhuset til at rentegne skitsen, lave en byggetegning samt diverse beregninger.

Tegningerne er kun sendt til myndighederne nu, så det er for tidligt at sige om det er en god fremgangsmåde.
Jeg vil sige at du skal have rigtig godt styr på byggeprocessen hvis du selv skal stå for at finde og lede de forskellige håndværkere. Når du ikke har en "hovedeentrepenør" til at stå for det vil du meget nemt komme til at stå med regning for ventetid. F.eks hvis din elektriker ikke lige var færdig da loftet blev sat op eller da maleren begyndte at spartel. Og tro mig det sker, har desværre set det rigtig mange gange. Men har du styr på det, og har evt erfaring fra byggebranchen er der ikke noget i vejen for det. Bare vær forberedt på problemer og en masse brok og tåbelige regninger fra forskellige håndværkere.

Hvad angår byggematerialer, tror jeg du får svært ved at finde håndværkere der ikke skruer frygtelig meget op for timeprisen pga de mister avancen for materialerne. De vil også påstå at du ikke kan købe billigere selv end de kan, det er nok rigtig nok, men problemet er bare at den besparelse(+noget) ryger i lommen på mester, så jeg vil påstå at du med at god aftale med den lokale tømmerhandel kan få tingende billigere. Det kræver dog som sagt at du kan finde villige og dygtige håndværkere som kan leve med at de ikke kommer til at sælge nogen materialer.

MEN alt det her kan kun lade sig gøre hvis du har 100% styr på hvordan et hus skal bygges, ellers SKAL der byggesagkyndig ind over, hvilket jeg under alle omstændigheder ville vælge.
Skrevet af Bai7200 på 08 jul 2014 10:02



Jeg vil sige at du skal have rigtig godt styr på byggeprocessen hvis du selv skal stå for at finde og lede de forskellige håndværkere. Når du ikke har en "hovedeentrepenør" til at stå for det vil du meget nemt komme til at stå med regning for ventetid. F.eks hvis din elektriker ikke lige var færdig da loftet blev sat op eller da maleren begyndte at spartel. Og tro mig det sker, har desværre set det rigtig mange gange. Men har du styr på det, og har evt erfaring fra byggebranchen er der ikke noget i vejen for det. Bare vær forberedt på problemer og en masse brok og tåbelige regninger fra forskellige håndværkere.







Hvad angår byggematerialer, tror jeg du får svært ved at finde håndværkere der ikke skruer frygtelig meget op for timeprisen pga de mister avancen for materialerne. De vil også påstå at du ikke kan købe billigere selv end de kan, det er nok rigtig nok, men problemet er bare at den besparelse(+noget) ryger i lommen på mester, så jeg vil påstå at du med at god aftale med den lokale tømmerhandel kan få tingende billigere. Det kræver dog som sagt at du kan finde villige og dygtige håndværkere som kan leve med at de ikke kommer til at sælge nogen materialer.







MEN alt det her kan kun lade sig gøre hvis du har 100% styr på hvordan et hus skal bygges, ellers SKAL der byggesagkyndig ind over, hvilket jeg under alle omstændigheder ville vælge.
Hvis man er selv-/medbygger og dermed selv skal lave resten undtagen de autoriserede fag, bestemmer man selv tempoet og står heller ikke overfor problemet med, at der er nogen der venter.  Når råhuset er stillet op, bestemmer du selv tempoet. Ikke  at du kan læne dig tilbage, men forstået på den måde at du stadigvæk har travlt. Du behøver ikke at vente på maleren eller andre for et er også dig. Men du skal have styr på, hvordan de forskellige håndværk skal udføres og i hvilken rækkefølge.








fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også