Gammelt hus fyldt med Hessian der sidder fast

Hej Lav-det-selv'er

Vi er i gang med at renovere vores hus fra 1957. Der er hessian på rigtig mange vægge, der umiddelbart sidder godt fast.

Har I forslag til hvad vi kan gøre? vil allerhelst slippe for at tage det ned om muligt

På forhånd tak

/Lundbaek
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv at skrive hessian i søgefeltet - så får du en masse tråde om emnet - jeg villle nok vælge at fuldspartle oven på hessianen med fx. Skalflex. Men som sagt - søg hjælp i de gamle tråde.
vh
gug
Ja, sidder det godt fast kan du sagtens fuldspartle ovenpå - jeg gjorde det selv i sommerhuset med gipspladevægge - det rev for hårdt i gipsen når jeg prøvede at rive hessianen ned - det gik faktisk i stykker.

Så fuldspartlede med letspartel medium inden jeg limede miljøvæv på - det holder fint.

Der skal bruges en del

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har lige været igennem samme omgang.
Jeg tog en spartel og kørte over først. Simpelthen for at fjerne den værste toppe. Bagefter var det eller bare i gang med spartelmasse. Da det sidder så godt fast på væggen, har spartelmassen en masse at holde fat i, selvom man som EISOE siger, skal bruge en del - Og det skal man!

Men brug hverken tid eller kræfter på at få det ned - Spartel udenpå!
Hvis du har tænkt dig at følge de ovenstående råd, kan jeg kun på det kraftigste anbefale dig at lave en prøve på en enkelt væg først, for hold da op hvor har jeg mange gange oplevet hessian der begynder at bule af he...... til når det bliver fuldspartlet.
Har muligvis prøvet flere gange hvor det er blevet siddendende pænt, men det er nok tæt på 50/50 med gode og dårlige erfaringer.
Så test med en enkelt væg først, sidder det pænt dagen efter du har spartlet det er der nok ok sandsynlighed for at resten bliver siddende også

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Et godt råd som Martin skriver. Men skulle der opstå buler enkelte steder, er det bare at skære dem fri med en hobbykniv.
Jeg har nu flere gange fuldspartlet hessian vægge med rigtig godt resultat. Er hessian´en malet med vægmaling, er der meget større chance for, at det sidder godt fast.

Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også