Vende dørkarm om

Jeg skal have en dør til at åbne ind i et rum i stedet for ud, som det er nu. Jeg skal altså have vendt det hele om, men beslagene skal blive siddende, der hvor de er. Altså, jeg skal bare "rotere det hele 180 grader og sætte det fast i døråbningen igen".

Jeg har vedhæftet to billeder. Det er ældre karme i en ældre lejlighed. 

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg gør. Er der en der har en fremgangsmåde, som beskriver alle trin?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Skær langs kanten med en stor hobbykniv for at få tapet / puds til at slippe kanten på indfatning. Jeg brugte efterfølgende en gammel tømrervinkel til at banke ind imellem karm og indfatning for at linde den fra. Hvis du er heldig kan du nøjes med at fjerne indfatningen på den ene side. Jeg brugte en klinge fra en nedstryger til at save søm over (det brugte man den gang). Hos mig er disse søm sat ind i træklodser der er lagt imellem mursten. Når karmen er ude slibes maling af rundt om indfatningen. Maling fra dengang er hårdt og skørt, det er olie mailing og det springer af i flager. Jeg har fjernet alt maling på en indfatning, med varmepistol og startel, det er er stort arbejde, og man skal passe på man ikke ødelægger alle de fine krommelurer der er i indfatningen. Du får en masse rep. arbejde bag efter med malerfuge og træfylder. Ny dør / karm, nej vel, specialmål, mit hus fra 1918, ikke 2 døre har samme mål, det samme med vinduerne. Mureren kom først den gang, da han så var færdig tog man mål til døre og vinduer. Kan anbefal moderne karmskruer når døren skl i igen, køb det specielle bor der skal til, så passer tingene sammen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej PeterR

Tusind tak for input! Det sætter jeg stor pris på. 

Mvh
Lennart
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også