Tagkonstruktion kolonihave

Hej lds. 

Jeg er igång med at planlægge mit byggeprojekt. 

Jeg skal ha bygget et kolonihavehus på 6 x 5 meter. 

Mit spørgsmål er hvordan jeg billigst laver en god holdbar tagkonstruktion med loft i kip. 

Er det muligt at lave en konstruktion uden brug af limtræsbjælke i midten? Altså kan man ligge spærtræ på langs af huset ? 

På vedhæftede billede ligger spærene jo den anden vej, eller hvad ?  

Tak 

 Vh.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er faktisk 100 % sikker på at der er spær i det hus, dem kan du jo ikke se p.g.a. beklædningen.

Du kan dog godt lægget et bjælke lag på langs af huset, men det skal være noget temmelig svært tømmer, og de skal understøttes af lige så kraftige lodrette bjælker i gavlene. Det bliver nok noget dyrere end du forestiller dig, for bjælkerne skal nok op i en dimension på mindst 25 cm. i tykkelsen og mindst 12 cm. i bredden desuden skal de skæres i smig øvest for at du kan anbringe tagkrydsfiner elle brædder på taget.

De er ikke spær, men åse du kan se på det billede, de bærer så spærene som lægger på tværs af åsene oppe i taget.
Skrevet af Frederoxx på 06 jul 2014 11:32

Tak for svaret Jørgen.



Hvad ville være den bedste konstruktion tror i til et let tag, med loft til kip ? Jeg tænker tagpap ? Og gerne den billigeste


Du kan jo bruge almindelige spær, men du er nød til at have et hanebånd eller en bjælke i bunden. Ellers vil taget skubbe væggene ud til hver side

Skrevet af Koludabyg på 06 jul 2014 11:34



De er ikke spær, men åse du kan se på det billede, de bærer så spærene som lægger på tværs af åsene oppe i taget.
Er det ikke omvendt Koluda, jeg mener spærene bære åsene via bolte.







Annonce
Nej, åsene lægger jo gennem begge gavle, og er derfor selvbærende, spærene er dog kun båret i bunden, og aflaster mod spær på anden side i kippen.

Sådan en opbygning ville normalt presse sidevæggene ud, men da de er båret af åsene og derved gavlvæggene også, så er der ikke pres på sidevæggene, og derfor presses de ikke ud.

Så hanebånd som er derfor netop ikke nødvendige i den konstruktion....
Så vil åsene skulle være af en stor dimension hvis de skal bære over eks. 5 m. Med mindre der laves en bærende væg ca. midt i rummet.
Skrevet af Håndværkeren på 06 jul 2014 13:45


Du kan jo bruge almindelige spær, men du er nød til at have et hanebånd eller en bjælke i bunden. Ellers vil taget skubbe væggene ud til hver side
Kan du uddybe dette lidt ? Jeg er ikke så fagligt stærk. Med almindelige spær mener du spær som ligger på tværs af huset? Som støtter på toprem og på en kip bjælke ? Er det nødvendigt at kip bjælke er limtræ ? Eller kan man bruge et stort spær ? Vh

 Vh.

Nej det kan jeg næsten se at du ikke er, men pyt vi er her for at hjælpe hinanden.

Jeg vil faktisk anbefal dig at bruge limtræ til Hanebånd / Lofts bjælke i den længde, det er væsentligt stærkere end almindeligt træ

Nej, så kraftige behøver åsene heller ikke være, det er jo ikke meget belastning der er på taget af sådan et lille hus.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis