Opbygning af strø gulv.

Hej LDS

De som følger lidt med, er nok ved at finde ud af, at jeg skal til at lave noget... ubehageligt...

Nyt køkken, nyt gulv med varme, har tænkt mig dette:
http://www.uponor.dk/da-dk/vvs/prod...lling.aspx
med strøer, forskaldningsbrædder, varmeplader og så noget laminat.

Men det nederste først. Jeg skal have fjernet de eksisterende gulv, og isoleret (der er ikke noget isolering mellem nuværende strøer (det hele står oven på et betondække over en krybekælder). Hvis jeg er heldig, kan jeg bruge alle de eksisterende støer og det hele er bare OK.
Men kan være man skal være lidt forberedt.

Har fundet denne vejledning til strøerne:
https://materialeplatform.emu.dk/materialer/public_downloadfile.do?mat=9055112&id=9055103
Den vil jeg følge med hensyn til afstand mellem strøer og afstand mellem opklodsninger.

Har kigget på lamel (?) strøer (Kerto?), de virker dyre, men er det det som er nemmest ?

Formoder at disse strøer skal kiles op, er det blot med en gang 'Jensen' kiler, og en skrue på tværs for at 'låse' kilerne  ?

Hvad med isolering ? På alle de billeder jeg har set, går isoleringen kun halvt op ad strøerne, så der er luft mellem isolering og gulvet. Skal der være dette luft ? kan man ikke fyldet det helt op med isolering ?

Har læst her inde, at det anbefales at bruge hårde bats til at lægge mellem strøerne ? hvad med inden under støerne ? er det ligemeget, så længe det ligger tæt mod strøerne ?
Nok for denne gang

/Jørn

hårde bats
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu er tråden jo ikke helt ny... Fandt du ud af det?

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
...og da jeg var lille pige hed de da vist godt nok Knudsen-kiler, men det kan jo selvfølgelig være de er nået at blive gift eller solgt i mellemtiden... Fred være med det

Nå - hva Silvan... Jeg fandt jo tråden her, så det kan være andre, som søger svar, gør det samme, og så er det jo kedeligt, hvis ikke der er svar at få!

Gamle strøer: find ud af om de stadig holder målene for dagens standard, for gør de ikke det, skal de selvfølgelig skiftes. De kan også være så medtagede/skåret i stykker, at det enten ikke er muligt, eller giver mening at genbruge dem.

Kerto-strøer (laminerede/krydsfiner): De er snorlige, og hverken vrider, buer eller drejer - de er rigtig gode at lægge gulv på, og nemme under opretning, frem for alt! Dyre? Ja!

Der er en speciel fod til Knudsen-kiler, netop til brug ved gulvlægning - det minder mest af alt om en sennepsspand der står på hovedet, med en indbygget kile, som man så kan placere en almindelig knudsen ovenpå, for at få den ønskede højde og planhed.

Isolering: hårdbatts bruges fordi tunge materialer dæmper støj bedre, end et almindeligt blødt materiale ville, som ikke indeholder så stor mængde materiale.

Mht. Luft ml. gulv og isolering, så kan jeg kun se 2 grunde til det. Den første er fordi isoleringen kun ligger der for støjdæmpning, og ikke som termisk isolering.

Et andet bud kunne være fordi konstruktionen er pakket ind i plastik på begge sider, da der er fugtspærre under, og dampspærre over strøerne, og måske derfor skal have mulighed for at ventilere fugt ud mellem disse, fra hele gulvfladen, langs fodpanelerne.

Mvh.
Martin

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis