Tager mad smag fra Eg?

Jeg har en bageform lavet af bødetræ. Den kan jeg bage brød i og det smager jo ikke af træ bagefter.
Var den lavet af Fyr, så ville brødet formentlig smage af harpiks.

Men hvad med Eg? Afgiver det smag?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan jo blive en dyr fornøjelse over tid, at anvende bødetræ 

Selvom der eksempelvis i flere spanske vine kan være en ret fremtrædende egetræssmag fra fadene, så tror jeg ikke det vil give væsentlig afsmag i den relativt korte tid brødet er i formen.

Men før man går i gang med at lave en form kan man vel bage et par boller på et stykke fugtigt egebrædt og se hvad der sker?

PS Det jo bl.a. garvesyre, der trækkes ud af egetræet, så om ikke andet kan formen vel bruges til surdej?  

Er spændt på at høre mere om bageforme i bøgetræ.

Hvad skulle fordelen være ved dette?

Lad os endelig høre hvad resultat du er nået frem til, det håber jeg du vil.  berige os med det.

Go' bage d/lyst.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tjah......

Så kort tid er det vel begrænset...

Vi andre hjemmebryggere fremelsker det jo - jeg tilsætter egetræsspåner i mine hjemmelavede rødvine - netop for at forcere egetræssmagen - tiden til ægte egetræslagring overlader jeg til dem, der skal overholde regler om at det ikke er " fint " nok at tilsætte egetræsspåner

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg så for nogle år siden et program, hvor en skotte slæbte et amerikansk whisky firma i retten, fordi de påstod deres whisky var lagret på egefade, men det viste sig det var lagret i rustfrie tanke, hvor der var tilsat ege spåner... hmm det er måske derfor de kalder det Burbon  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 06 jul 2014 18:23
Jeg så for nogle år siden et program, hvor en skotte slæbte et amerikansk whisky firma i retten, fordi de påstod deres whisky var lagret på egefade, men det viste sig det var lagret i rustfrie tanke, hvor der var tilsat ege spåner... hmm det er måske derfor de kalder det Burbon  
Amerikansk " Whiskey " har intet at gøre med whisky, det er Bourbon - whisky fremstilles i Skotland og Irland - basta .

Har været på ferie i Skotland og besøgt nogle whiskydestillerier - de bruger egefade fra bl.a. portvinsproduktion.

Vi andre hjemmebryggere er ikke bundet af stramme regler - derfor kan jeg godt tilsætte egespåner - resultatet er det samme - men ikke så " fint "


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Der er et forsøg på at lave "stort" snobrød på grill, så det er egentligt midter-pinden og ikke formen jeg skal bruge.

Fordelen ved at benytte bøgeform til brødbagning er, at varmen er noget anderledes, og ved nogle dejtyper, vist nok surdej, kan metalformene afgive forskellige stoffer.

Lidt læsning:http://www.puregreenshop.dk/traeform-fra-aurion-bageform-i-bogetrae.html

Det er ikke min shop. Jeg googlede bare.

Skal nok fortælle og vise billeder når jeg har bagt.
Skrevet af EISOE på 06 jul 2014 18:38
.. Amerikansk " Whiskey " har intet at gøre med whisky, det er Bourbon - whisky fremstilles i Skotland og Irland - basta .

Idet dog irerne staver produktet som amerikanerne, altså whiskey, og i øvrigt så laves whiskey i Irland generelt ikke som whisky i Skotland (Bushmills som en af undtagelserne). Til trods for at irerne nok i gennemsnit har mere tørv pr. km2 end de fleste - incl skotterne - så bruger de jo stort set ikke tørv til tørring eller smagsgivning.
En påstand vil være, at irsk og amerikansk whiskeyproduktion ligner hinanden mere end irsk og skotsk. 

Skrevet af Lars ON på 06 jul 2014 19:06
Idet dog irerne staver produktet som amerikanerne, altså whiskey, og i øvrigt så laves whiskey i Irland generelt ikke som whisky i Skotland (Bushmills som en af undtagelserne). Til trods for at irerne nok i gennemsnit har mere tørv pr. km2 end de fleste - incl skotterne - så bruger de jo stort set ikke tørv til tørring eller smagsgivning.
En påstand vil være, at irsk og amerikansk whiskeyproduktion ligner hinanden mere end irsk og skotsk. 


OK - så.

Men det var irerne, der begyndte at fremstille whisky - at det så i dag er fuldstændigt overtaget af skotterne er en anden sag

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af donslund på 06 jul 2014 19:01
Der er et forsøg på at lave "stort" snobrød på grill, så det er egentligt midter-pinden og ikke formen jeg skal bruge.

..

Så kan du da bare bruge eksempelvis hassel eller ask, der jo i vækst giver gode rette stærke grene, de er enkle at afbarke og findes overalt.

Rette egegrene er da også mulige, men da ikke nær så tilgængelige som ovenstående.  

Skrevet af EISOE på 06 jul 2014 19:11

OK - så.

Men det var irerne, der begyndte at fremstille whisky - at det så i dag er fuldstændigt overtaget af skotterne er en anden sag

Ja, det var vist i omegnen af Bushmills, at de første optegnelser om whisky/wkiskey produktion stammer fra.
Og selvom jeg selv har forkærlighed for single single malt, så kan amerikanerne og canadierne (der staver det whisky) for den sags skyld faktisk godt finde ud af at lave fornuftige produkter. De har også mindre producenter, der laver produkter, hvor der er en god del "håndværk". Selvom bourbon er den mest solgte amerikanske version, så skal man mindst en gang gøre sig ulejligheden og smage deres rygbrøds sprit, altså rye whisky/whiskey. En meget anderledes drink, med en rugrødssyre, der gør den til en god følgesvend til eksempelvis røget laks.

Nå, det blev lidt længere end tiltænkt, men pointen er, at ikke alt "from over there" er lige ringe 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis