Tager mad smag fra Eg?

Jeg har en bageform lavet af bødetræ. Den kan jeg bage brød i og det smager jo ikke af træ bagefter.
Var den lavet af Fyr, så ville brødet formentlig smage af harpiks.

Men hvad med Eg? Afgiver det smag?
Jeg har en bageform lavet af bødetræ. Den kan jeg... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Lars ON på 06 jul 2014 19:25

Ja, det var vist i omegnen af Bushmills, at de første optegnelser om whisky/wkiskey produktion stammer fra.
Og selvom jeg selv har forkærlighed for single single malt, så kan amerikanerne og canadierne (der staver det whisky) for den sags skyld faktisk godt finde ud af at lave fornuftige produkter. De har også mindre producenter, der laver produkter, hvor der er en god del "håndværk". Selvom bourbon er den mest solgte amerikanske version, så skal man mindst en gang gøre sig ulejligheden og smage deres rygbrøds sprit, altså rye whisky/whiskey. En meget anderledes drink, med en rugrødssyre, der gør den til en god følgesvend til eksempelvis røget laks.

Nå, det blev lidt længere end tiltænkt, men pointen er, at ikke alt "from over there" er lige ringe 
Ok, så ( igen )

Har nu en forkærlighed for god lagret single malt

Men har en del familie i Canada - også en slags Amerika - og jeg har der fået en glimrende Canadisk Whisky/whiskey ( canadian club og Crown Royal ) - tør - men ganske god.

Og....... Man kan sagtens drikke god egetræslagret whisky til snobrød


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 06 jul 2014 18:38
Amerikansk " Whiskey " har intet at gøre med whisky, det er Bourbon - whisky fremstilles i Skotland og Irland - basta .

Har været på ferie i Skotland og besøgt nogle whiskydestillerier - de bruger egefade fra bl.a. portvinsproduktion.

Vi andre hjemmebryggere er ikke bundet af stramme regler - derfor kan jeg godt tilsætte egespåner - resultatet er det samme - men ikke så " fint "

Er det ikke et spørgsmål om "produktbekyttelse" som de laver med champagne, cognac, feta ost, og visse rødvine 

Citat: God invented the whiskey, to prevent the Irish from ruling the world

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
spændende projekt, kunne man bage brød i en salt eller trylle dej? i gløderne måske, det vil jeg prøve en dag.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis