lysninger i gips - hvordan med not'en?

Jeg skal montere gips lysninger og vinduerne har allerede en 8mm not-gang hele vejen rundt.. så hvordan får jeg nemmest gipsen ned på 8mm i den ene ende af pladen?
da jeg satte MDF lysninger op i tidernes morgen brugte jeg en 13mm mdf plade og så kørte jeg lige 5mm af i enden med en overfræser..
kan man fræse i gips?

Grunden til at jeg ikke vil bruge MDF denne gang er at jeg ikke vil have gerigter på.. der skal bare filtes op til væggen og så skarpe stålspartel hjørner på...


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge U-lister som påskrues vinduet. Du kan fjerne lidt af kanten fra bagsiden med en høvl så den passer til de 8mm (svækker pladen lidt ud imod vinduet - forsøg ikke med overfræser). Du kan fræse not-gangen op i rigtig tykkelse så det passer til gipspladen eller endeligt påskrue et sidestykke som du kan skrue gipsen fast imod.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ved Velux tagvinduer er det lavet så smart at not'en er falset så man bare skubber pladen så langt ind som den kan komme og så sider den fint.
Jeg har ikke prøvet metoden med u-skinne, men man bør overveje hvor ændringer i afstanden mellem vindue og indervæg sætter sig. Jeg ville nok undlade at skrue liste helt fast på karmen så der er bare en lille smule slip.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Hvis du kan gøre det du vil i gips hvorfor kan du ikke i mdf. Jeg forstår ikke forskellen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
jeg overvejer at vælge fibergips da man kan få det i 10mm og så skal der jo kun høvles 2mm af kanten inden den kan stødes i noten.. måske bare høvle lidt på skrå på kanten så der er lidt at skubbe ind i noten?

det med at det bliver mere skrøbeligt inde ved noten tror jeg ikke får den store praktiske betydning da der bliver masser af understøtning til lysningen - fordelen ved at vælge fibergips er jo også at det er mere vandfast hvis den langhårede skulle finde på at sætte blomster i lysningen

jeg har ikke så meget lyst til at fræse noten på mine nye vinduer op (jeg gjorde det sidste gang med MDF lysningerne og det var sgu lidt med en klump i halsen at man sætter sin overfræser på sine sprit nye vinduer)

Grunden til at jeg ikke vil bruge MDF er som sagt at der skal glasfilt og maling på lysningerne - hvis jeg laver MDF lysning op imod en gips væg vil det jo ikke arbejde ens og give revne dannelser i samlingerne..

Skrevet af Cpetersen på 04 jul 2014 21:20
Grunden til at jeg ikke vil bruge MDF er som sagt at der skal glasfilt og maling på lysningerne - hvis jeg laver MDF lysning op imod en gips væg vil det jo ikke arbejde ens og give revne dannelser i samlingerne..


Hej. Tja. Jeg ved ikke hvor du har det fra. For 24år siden lavede jeg en gipsvæg med en lysning i X-finer. Overgangen mellem gips og finer fik noget af det der glsavæv som man brugte dengang limet på med hvid snedkerlim.Omkring hjørnet. Derefter spartlet og tapetseret. Det samme tapet sidder der stadig bare malet et par gange mere. Der har aldrig været skygge af revnedannelse. Jeg synes bare at det er unødigt besværligt med gips, og fibergips er virkelig hårt ved værktøjet, og besværligt at arbejde med.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af kovas på 04 jul 2014 22:02

Hej. Tja. Jeg ved ikke hvor du har det fra. For 24år siden lavede jeg en gipsvæg med en lysning i X-finer. Overgangen mellem gips og finer fik noget af det der glsavæv som man brugte dengang limet på med hvid snedkerlim.Omkring hjørnet. Derefter spartlet og tapetseret. Det samme tapet sidder der stadig bare malet et par gange mere. Der har aldrig været skygge af revnedannelse. Jeg synes bare at det er unødigt besværligt med gips, og fibergips er virkelig hårt ved værktøjet, og besværligt at arbejde med.

hvis man søger på emnet på dette forum er der masser af folk som kraftigt fraråder at bruge MDF sammen med gips.. men nu har du jo også tapseret - det tror jeg er noget mere tilgivende end glasfilt er.. man ser jo det mindste problem igennem glasfilten..


hvis man søger på emnet på dette forum er der masser af folk som kraftigt fraråder at bruge MDF sammen med gips.. men nu har du jo også tapseret - det tror jeg er noget mere tilgivende end glasfilt er.. man ser jo det mindste problem igennem glasfilten..
Hej
 Nu ved jeg jo ikke hvem det er der fraråder det. Har ikke mange erfaringer med mdf, men at gøre det i en 12mm X-finer ville overhovedet ikke bekymre mig. men det er dit hus, dit arbejde.
Så god arbejdslyst.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også