Bosch Gcm 8 SJL: Problem med kalibrering

For at gøre en meget lang historie kort, så købte jeg her den anden dag en blå Bosch Gcm 8 SJL kapsav. Der var desværre en fejl på lazeren, og den savede skævt, så jeg fik saven byttet til en ny. Den står nu i værkstedet og er ikke pakket ud endnu. Grunden er, at jeg kom til at tænke på, at de nye modeller fra Bosch jo har to-delte anslagsskinner, som ikke kan justeres, så den vandrette geringsvinkel på 0 grader må kunne kalibreres på en anden måde...... Og det er så problemet.

Jeg har snakket med Bosch kundeservice, og en ansat dér påstår, at den vandrette geringsvinkel på 0 grader ikke kan kalibreres på en Gcm 8 SJL. Dén tror jeg så bare ikke på. Det er da noget af det mest elementære på en kapsav, synes jeg.

Der er ikke nævnt noget i manualen om det.

Dette er præget på geringsscalaen på en Bosch Gcm 12 GDL:

"TO CALIBRATE MITER
- Engage Miter Detent at 0 "degrees"
- Loosen 4 Screws
- Move Table so Blade is 90 "degrees" to Fence
- Tighten Screws
- Set Pointer at 0 "

Og det er dét, jeg mener også må være muligt på en Gcm 8 SJL. Der er skruer på geringsscalaen, og det er med samme rustfrie stål-skala og ikke støbt i ét med bordet som på de tidligere Gcm 8 modeller.

Er der nogle, der kan hjælpe mig? Jeg kan ikke forestille mig, at det ikke er muligt - og jeg returnerer saven, hvis det er rigtigt. Netop derfor har jeg ikke pakket op for den nye sav endnu.

Tak.
For at gøre en meget lang historie kort, så købte... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke, om der findes et eller andet center eller noget i den stil i Jylland, der har mange maskiner udstillet? Nogen der ved det? Jeg har været i 10-4 i Ulstrup, Stark i Holstebro og et par XL'er.

Skrevet af Håndværkeren på 06 jul 2014 22:32
Ja der står også HM80L


Ok - har fundet den. Jeg vil bare gerne ha' en med udtræk - og så nok gerne 254 mm. (eller måske 216 mm) . Men du kan altså sige god for mærket, eller..?
Ja det kan jeg godt, den har fået en del tæsk efter hånden, min Båndsav er af samme mærke og den virker upåklageligt. Jeg tror at det går galt der hvor du vil have den med udtræk, Den prof. model jeg kender hænger hele saven under en meget svær stålbjælke der er båret af en lige så svær søjle. Når der skal skæres på smig er det kun selve saven der drejes ikke stålbjælken. Den er dog også noget af et monstrum at have stående, men for en virksomhed er det som regel ikke problemet.
Jeg har bare haft en YES-oplevelse i dag, og samtidig er der nyt i Bosch-sagen .

Jeg var et smut i Stark i dag (ikke den fra #1) for at købe lidt forskelligt, og en sælger så jo nok, at jeg kiggede lidt på den Bosch Gcm 8 SJL, som de havde udstillet. Det er jo stadig dén, jeg helst vil ha'. Jeg fortalte ham om, hvordan Bosch kundeservice påstod, at klingens vinkel i forhold til anslagsskinnen ikke kunne ændres (noget værre sludder, som de aldrig fik mig til at tro på - læs #1).

"Så du mener, at vi kan finde ud af det ved at løsne de fire skruer dér?", sagde han. "Øjeblik - jeg henter lige en skruetrækker."

Et øjeblik efter var de 4 skruer løsnet - og geringsskalaen kunne li'så fint flyttes ca. en centimeter til hver side, og dermed kunne de faste hak i skalaen justeres - nøjagtigt som jeg havde sagt!

Der kom så mit "YEEES!"

Jeg kunne ikke lade være med at ringe ind til Bosch kundeservice bagefter, og heldigvis ku' jeg få fat i den samme person, som jeg tidligere havde snakket med. "Na'men så må vi jo ha' misforstået hinanden", kom det så fra ham . Nej, han vidste nøjagtigt, hvad vi snakkede om. Vi havde diskuteret i ca. en halv time i telefonen, men at indrømme sin fejl, ku' han ikke. Jeg er jo rimelig høflig med mine ord, men han ku' vist ikke undgå at høre min hoverende tone .

Så, "Håndværkeren", verdenen var ikke helt så enkel alligevel .
Annonce

Næh det var den så ikke, men så må du jo være en glad mand i dag når du nu kan få ønskemaskinen.

At du hovere over for Bosch ekspedienten kan jeg ikke bruge til noget.

Jeg var ude for næsten det samme i går hvor et menneske ikke vidste noget der burde være indlysende. Jeg var for første gang inde i et større indkøbs center der er bygget i Sønderborg. Jeg kan ikke fordrage den slags steder, jeg bliver rundforviret

Jeg var i Matas for at hente 10 liter destilleret vand, og skulle så finde en TDC butik så jeg spurgte ekspedienten hvor den lå. Øh eeh  den lå vist nok oven på sagde den unge dame, Da jeg kommer ud af butikken opdager jeg at den ligger lige ved siden af.

Da tænkte jeg godt nok på at gå ind til den unge dame og spørge om det ville være farligt for hende når hun skulle finde hjem, for hun ville da fare vild i en spand

Du kunne nok bedre forstå min hoverende tone overfor ekspedienten, hvis du havde hørt, hvordan han talte ned til mig. Det er ikke noget, jeg normalt gør, men lige med hensyn til dén situation er min samvittighed ren, må jeg sige. Det var velfortjent.

Så kender du nok også typen, der giver sig til at læse op fra skiltet ved varen, når du spørger om noget. Ja tak - hvis det stod dér, havde jeg nok selv set det .

Ja det er nok noget af det samme som jeg var ude for i TDC butikken, blev ekspederet af en ung mand af anden etnisk herkomst. Der var ikke meget hjælp at få der, jeg havde min NUVI GPS med der ind, for min pc kan ikke finde den når jeg kobler den til via USB, så måtte de da kunne hjælpe da jeg havde købt den hos TDC. men nej det unge væsen mente at jeg da bare kunne købe en ny, jeg spurgte ham hvad han regnede med sådan en kostede ( bruges på en motorcykel ) Det vidste han ikke for nu forhandlede de slet ikke det mærke mere. De stod nu ellers i butikken altså Garmin !

Jeg droppede at føre en længere samtale med den unge mand.

Og ja jeg kender godt følelsen af at blive talt ned til og masser af uvidende ekspedienter der ikke sætter sig ind i butikken produkter.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis