Kravspecifikation af brændely til tømrer

Jeg vil gerne have opført et simpelt brændely i træ.

Dimensionerne skal være noget lignede 4 meter i længde, og 2,2 m høj på sit højeste sted.
De første 1,7 meter havde jeg forestillet mig til bare at være horisontale bjæler, hvorefter den sidste halve meter kan være i f.eks. 45% vinkel, så konstruktionen bliver således også 0,5 m bred. Og så skal der være træbeklædning på siderne på den halve meter bredde også.

Men hvis man skal be' om en pris på det ved tømrer, så har han sikkert brug for flere specifikationer. Håber I kan hjælpe lidt her:

Hvilke krav bør jeg stille til hvordan brændelyet placeres i jorden?
Hvilken slags træ. bør man bruge?
Bør der være en form for tagbeklædning på den øverste halve meter i vinkel? (eller vil det være fint bare at male den med god træbeskyttelse for at beskytte den mod vandindtrængen?)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Marton81.

Og velkommen her på LDS.

Det er ret mangelfuldt med dine oplysninger, du skriver at det skal være ca. 4 m. langt, men hvor bredt skal det så være ?

Du må ikke anbringe træet direkte på jorden, så vil det over tid rådne også selv om det er tryk imprægneret, brændet må ikke ligge direkte på jorden så vil det kunne suge fugt op og gå i forrådnelse. Og ja der skal en form for rigtig tagbelægning på, med mindre du laver et klinkebeklædt tag. 

Hej Håndværkeren,

Jeg skriver det med, at jeg tænker at den sidste halve meter skal være i en 45 grader vinkel, så dermed bliver bredden også ca. 0,5 meter.

Hvordan anbefales det så at placere sidestolperne i jorden? Og hvilken slags træ bør man spørge efter?

Ja du skriver godt nok noget om 45 grader, men i forhold til hvad skriver du ikke noget om.

Skal det brænde ly monteres op ad en mur, eller hvad havde du forestillet dig.

Nu er jeg ikke selv den store håndværker, så forklarer det måske dårligt :-)

Men de 45 grader var ment som værende hældningen på den sidste ca halve meter af brændelyets højde, set ift at de første 1,7 meter regner jeg bare med skal laves som brædder placeret horisontalt ovenpå hinanden. Så en halv meters højde i 45 grader må også give en halv meter bred.

Skal ikke monteres op ad en mur, men stående for sig selv.

Det bliver altså en noget vakle voren konstruktion du vil lave der, kan du lave en skitse af det du vil lave, ind skande den og lægge den ind her på siden 
Annonce
Synes det er en relativ let forståelig beskrivelse jeg har lavet af brændelyet.
Og det var også netop for at få jeres indspark til, hvad der skulle ændres i beskrivelsen, at jeg skriver her.
Hvad er der ved opbygningen, som du mener, kunne gøres bedre?

Hvordan anbefales det så at placere sidestolperne i jorden? Og hvilken slags træ bør man spørge efter?

Så må vi jo se om Koluda byg kan gennem skue det du skriver, for jeg kan ikke.
Jeg ville vælge trykimprægneret træ.
Og ville til en hver tid støbe stolperne direkte i jorden! Jeg går ud fra skuret skal være fritstående? I så fald bliver det noget dingelværk hvis du bruger stolpesko. Det er helt korrekt, at stolperne får et hårdere liv af at være i direkte kontakt med jorden - men det holder altså længe alligevel, mindst 20 år, hvis det er ordenlig kvalitet - og hvis det laves korrekt, så er det nemt at skifte stolperne når den tid kommer.

Og så ville jeg smide et enkelt lag pap på taget.

Men hvorfor ringer du ikke bare til din tømrer, og forklarer ham hvad du har tænkt dig? Han er vandt til at lave den slags, og skal nok udspørge dig for de oplysninger han har brug for.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også