Nyt glas i ruder fra 72´

Hej.

Så er tiden kommet til at skifte thermoruder i et par af vores gamle vinduer fra 1972.

Det her bliver en lang post. Vær tålmodige ik´.

Mit indtryk var at glasset typisk lå ret løst når først glas-listen var fjernet. Det er så slet ikke tilfældet her! Vindue og glasliste er limet/fuget/klistret fast med noget tykt brunt stads der efter 40 år er hårdt. Det krævede spartel, stemmejern, hammer og koben at komme så langt:


Her er resultatet efter 45 minutters arbejde med at få en lille rude ud:


Normalt ser jeg ikke mig selv som SÅ ringe en håndværker, men det her tager tid og resultatet blev en smadret rude og en ramme der kræver meget arbejde for at kunne bruges igen. Røv.

Nå, men for at gøre ondt værre så er rammen stortset ikke limet sammen. Ikke længere ihvertfald. Til gengæld er det sømmet med et åndsvagt "kryds-søm" der er semi-umuligt at få ud.


Ramme med en side pillet af:



Jeg har købt glas til 4 vinduer, men overvejer kraftigt om det kan betale sig at genbruge de gamle rammer i stedet for at lave nye.

Er der tricks jeg overser ift at skifte glasset og få de dumme kryds-søm ud så jeg kan lime rammen ordenligt?

Hvis jeg skal lave nye rammer så er udfordringen at skaffe træet. De originale er lavet i dejligt tæt træ. Her er en bid af rammen sammenlignet med et par af de bedste 2"x6" jeg kunne finde i det lokale byggemarked:



Hvis de nye rammer skal laves af én pind så skal jeg bruge træ der er mindst 55mmX55mm og det bliver svært når det samtidig skal være god kvalitet. Må/kan man lave rammen af flere profiler der limes sammen? Så kunne jeg konstruere profilet af standard reglar osv (hvis jeg kan finde dem gode nok selvf.

Undskyld den lange smøre. Jeg håber på hurtig og konstruktiv hjælp da jeg rigtigt gerne vil hurtigt videre.

Troels
Hej. Så er tiden kommet til at skifte... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg prøvede at slå dem igennem, men syns ikke rigtigt det virkede. De har jo ret godt fast i træet, men et meget lille hoved ar ramme med en dyknagel.

Troels
Jeg vil bare sige, at jeg syntes det er fantastisk at du kaster dig ud i at renovere dine vinduer  

Det ville jo være nemmere at bare købe nogle nye, men det er ægte lds stil at genbruge det gamle (og gamle vinduer lavet i godt kerne træ, kan jo dårligt købes for guld nu om stunder). 
Så jeg følger med på siden og nyder dine fremskridt.
Keep up  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
...Jeg prøvede at slå dem igennem, men syns ikke rigtigt det virkede....

Sørg for det er ordentligt understøttet.
Læg evt. en stump plade med et passende hul i nedenunder, og tænk så på din svigermor.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også