12 volt sikringer

Har installeret Batteri/Mover/Solpanel/Laderegulator/Inverter/Transferrelæ på min campingvogn.
Alting virker men er taget af batteriet indtil sikringer er monteret.
Der sidder en sikring mellem Movers styrboks og batteri.
Skal der en sikring på fra solceller til Laderegulator ?
Skal der en på fra batteri til laderegulator ?
Skal der en på fra inverter (300/600 Watt) til batteri og er det de 300 watt der bestemmer størrelsen på sikringen ?


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt bør der indsættes sikring mellem to enheder, hvor der er sandsynlighed for, at der kan indtræffe en kortslutning eller overbelastning.

Mellem solceller og laderegulator. Jeg ville kun sætte en sikring der, hvis de er forbundet med lange ledninger, der kan kortslutte, hvis de behandles groft. Normalt er det en kort ledning, og en sikring er næppe påkrævet.

Direkte fra batteriet og med en kort ledning ville jeg sætte nogle sikringer og derefter tilslutte laderegulator og inverter til hver sin sikring. Lys, vandpumpe etc tilsluttes så via de øvrige sikringer.

Jeg ved ikke nøjagtigt, hvad der menes med 300/600 Watt, men hvis den maksimale belastning er 600 Watt, bør sikringen dimensioneres efter denne. 600 Watt betyder 50 Ampere, så for at undgå, at den springer ved en lille overbelastning ville jeg indsætte mindst 75 Ampere sikring. For lys etc. anvendes en sikring, der har en værdi på mindst det dobbelte af den strøm, der normalt vil blive aftaget. Husk dog, at ledningerne skal kunne klare en kortslutning, så det ikke er disse der smelter eller bliver gloende før sikringen går. Det kan hurtigt udløse en brand.
Hej efry
Det var lige den hjælp jeg havde brug for.
Ledninger fra soceller er 1.5 mm2 og to meter, den lader med max ca. 4.5 ah jeg kan ikke skifte ledningerne uden at ødelægge boksen men det er der så heller ikke brug for, jeg kan faktisk godt tage en halv meter af længden.
De 600 Watt er hvad inverter kan tåle i meget kort tid.
De ledninger jeg har brugt er max 2 m og temmelig meget overdimensioneret  det er der jo ikke brug for men de var gratis.
Som en eller anden skrev i et forum der er ikke grund til at installere 4 tommer rør hvis der alligevel ikke kan komme mere vand end at det kunne passerer med samme mængder i et 2 tommer rør.
Jeg vil installere de to sikringer som anbefalet.
Tak for hjælpen 




 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis