Beklædning i vådrum

Hej

Jeg skal have beklædt mit badeværelse i sommerhuset med vådrumsgips og som jeg har forstået skal der 2 lag på ?

Alternativt 1 lag 15mm fiber-vådrumsgips.

Jeg vil helst arbejde med den almindelig vådrumsgisp - men har det problem, at træskelettet er meget usymetrisk og det vil derfor kræve en del opmåling og ikke mindst tilskæringer for at ramme lægterne - specielt vil dette være et problem ved 2. lag.

Jeg har derfor spekuleret på om man ikke kan erstatte det ene lag gipsplade med f.eks. 9 eller 12mm vandfast finer og så skrue 1 lag gipspladen på den ?

Er der nogen som har en mening om dette hører jeg meget gerne.

M.v.h.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde samme problem, da jeg opsætte vådrumsgips på vores badeværelse. Afstande i mellem træskestes, passede ikke med gipspladerne.

Løsning: jeg monterede pladerne vandrette i stedet.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis ellers skelettet er nogenlunde i lod, så er det ikke så slemt. Mål til center af alle stolperne, og slå en streg på de afstande på pladerne. Den lidt mere tidskrævende metode er at spendere lidt penge på sådan en fætter her:
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/zircon-vaegskanner-5641/

Skrevet af jjepsen på 02 jul 2014 15:44
<p>Hej</p>
<p>Ja det har jeg også tænkt på, og det kunne jo nok lade sig gøre med 1. lag - men da jeg går ud fra 2. lag helst skal monteres i forbant kan det nemt blive noget juks tænker jeg.</p>
<p>M.v.h.</p>


Ikke noget problem. Du starter med 1. Lag med en hel plade i toppen og så arbejder du ned til gulvet..

Ved 2. Lag starter du igen i toppen, men nu med en halv plade og fortsætter ellers ned til gulvet hele vejen rundt. :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej

Så langt er jeg med - det besværlige er at lægter - hverken horisontalt eller lodret passer efter en sk... - så problemet er at få skruer ind i lægterne !

m.v.h.

Annonce
Jamen så forstår jeg slet ikke hvorfor du ikke vælger 15 mm fibergips ? 
Det er tungere at arbejde med, ja - men du sparer et lag og får en anelse tyndere væg ca. 10 mm. Derudover er den skruefast.

Du SKAL have 2 lag vådrumsgips, da det er det, der er godkendt til vådrum - andre løsninger er ikke godkendt med kun et lag vådrumsgips.

Prisen på 1 lag 15mm fibergips eller 2 lag vådrumsgips er nok nogenlunde den samme - måske er fibergipsløsningen en anelse billigere.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Eisoe

Det bliver også nok løsningen - har forstået at det er ok med 1 lag fibergips ?

M.v.h.

Skrevet af jjepsen på 03 jul 2014 08:35

Hej Eisoe

Det bliver også nok løsningen - har forstået at det er ok med 1 lag fibergips ?

M.v.h.


Ja, 1 lag 15 mm fibergips er godkendt til vådrum. ( 12,5 mm er ikke )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Men 15 mm fibergips er kun tilladt, hvis forskallingen sidder cc max 300 mm, hvilket det ikke lyder som er tilfældet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis