Dampspærre inde i konstruktion?

Hej alle

og tak for et fedt forum

Jeg er ved at bygge sommerhus, hvor vægkontruktionen består af 45*95 reglar med et ekstra lag 45*45 på indersiden for at isolere tilstrækkeligt.

Jeg har læst mig til at nogen anbefaler at man smider dampspærre på inden det inderste lag, så man undgår brud på dampspærren der hvor ledninger og rør går igennem. 

I følge min egen logik, vil det dog medvirke til at fugten sætter sig inden i væggen, men har i nogen erfaringer med dette?

spørgsmål to går på at jeg overvejer at bruge osb3 plader indvendigt i stedet for gipsplader, da det giver bedre muligheder for ophæng med videre. Nogen der har erfaringer med at spartle og male disse. evt give det filt?

på forhånd tak.

Mikkel
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
korrekt med dampspærren inden sidste lag. Placeres dampspærren korrekt (max 1/3 inden i den totale isolering tykkelse) burde der ikke opstå fugt problemer. Som du selv er inde på, er denne løsning særlig fordelagtig da man ikke efterfølgende punktere dampspærren ved at trække el osv. Plus at du når du hænger billedet op af faster Aase, er mindre udsat i forhold til at punktere den med søm til billeder ol. Uden at vide det med sikkerhed, så er jeg temmelig overbevist om at din ide med osb plade ikke dur, da de ikke er brandhæmmende, men der er nok nogen herinde der har en mere fyldestgørende forklaring end jeg. God fornøjelse med projektet!:-)
Vil du opvarme sommerhuset hele året? Ellers er der lidt debat om hvorvidt dampspærre kan/skal/bør udelades.

OSB plader til væg/loft vil give revnedannelse i samlinger da det arbejder med årstidens fugtighed - brug gips eller evt fibergips.

Ophæng er almindelige skruer når det er fibergips eller plugs hvis det er alm gips - intet problem der.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Igen

og tak for svar.

Jeg regner med at det skal holdes frostfrit hele året med en el-radiator eller lignende.

Det ender nok også med at jeg vælger fibergips.

VH Mikkel
Har jeg også brugt herhjemme på 1.salen - 15mm fermacell fibergips m limfuge underforskallet cc 30cm - så er det homogen opbygning over det hele der også er godkendt til vådrum. Ingen revner her 7 år senere.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Når du siger limfuge, er det så i hjørnerne?

Satte du filt op bagefter?

VH Mikkel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vil nok anbefale en varmepumpe pga bedre økonomi og den ventilation det giver + mulighed for køling om natten i sommervarmen (eller mangel derpå :-))

Fermacell pladerne er retkantede hvor limen så påføres på kanten - dvs i samlingen imellem to plader. Hvis man bruger 15mm plader og underforskaller per cc30 cm er løsningen også godkendt til vådrum med kun et lag plade - og det holder glimrende!

Efterbehandling består af at fjerne overskydende limfuge (bobler ud af samlingen og afhærder - kan herefter knækkes af med spartel) - skruehuller og samlinger spartles og afslibes, udvendige hjørner armeres og spartles - herefter klar til forankringsgrunder, lim, filt, filler og maling.

En anden ting at bemærke er at fibergips idag er dyrere end da det blev introduceret på markedet men det opvejes af at arbejdsgangen med fibergips (vs alm gips) er væsentligt hurtigere - kun et lag skal skrues op og man er klar til filt efter en omgang spartel. Derudover er der stort set ingen problemer med skimmelsvamp ifm fibergips - det er der i stor stil på bagsiden af alm gips pga papirbelægningen der kan rådne hvorfor man eg i Sverige næsten udelukkende bruger fibergips.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej.
Der skal kun dampspærre i din konstruktion, hvis du har en vindspærre bag din udvendig beklædning der er 10 gange mere difentionstæt end din dampspærre.
ellers har den ingen nytte og der kan opstå fugt.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 22 jul 2014 05:40
Hej.
Der skal kun dampspærre i din konstruktion, hvis du har en vindspærre bag din udvendig beklædning der er 10 gange mere difentionstæt end din dampspærre.
ellers har den ingen nytte og der kan opstå fugt.

Den skal vel ikke være mere diffusionstæt! En Polyethylenfolie har en Z værdi på 500 og en vindgips har en Z værdi på 0,5- det ville jo aldrig kunne lade sig gøre!

Hvis dampspærren udelades skal du sikre at den indvendige side af væggen har 10 x Z værdi af din vindspærre.
Dvs hvis der anvendes vindgips skal der være en Z værdi på 5 for den indvendige beklædning dvs. x-finer, OSB ol.

 Certificeret Statiker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også