Lim til samling af vinduer og døre

Hej

Hvilken lim vil I anbefale til samling af vinduer og døre ?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes PU lim sviner meget når det skummer op - hvordan limer man f.eks. vinduessamlinger bedst - skal der PU lim på begge sider af tapperne  - er det bedst at fjerne overskydende lim efter det er blevet tørt ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
du fugter de emner der skal limes sammen ganske lidt, påfører lim, klemmer dem sammen og afventer det tørre. Jeg plejer først at fjerne overskydende lim når det er tørt, men måske der er en der har et tip til at fjerne det mens det er vådt uden det bliver noget juks!▪

Jeg undrer mig noget over, hvordan der bliver plads til lim når man tapper hjørner sammen. Når man skubber tapper sammen, som er påført lim presser man vel limen ud eller hva`?`

                             


Du skal sku ikke bruge skumlim ti, at samle vinduer. Der bruges en fugt bestandig snedkerlim. Skumlim egner sig slet ikke til opgaven og er endnu engang udtryk formhåndværkerens manglende viden og kompetance
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
 Nej du presser ikke limen ud, det gør den selv, den presser overskuddet ud, så det er blot et spørgsmål om at dosere rigtigt. På den viste form for samlinger bruger jeg en lille spartel til at smører et ganske tyndt lag på den ene del. Det kan fjerne medens det er vådt med acetone. men er nemmere at fjerne når det er tørt. Spartlen tørre jeg dog hurtigt af med acetone inden det sætter sig.
Ganske almindelig hvid trælim

Påfør nok, så det kommer ud når du samler, og fjern overskydende med en fugtig klud.

Skruetvinge => fugtig klud igen.

Har du tid nok, så lad tvingerne sidde til næste dag, ellers kan de fjernes efter et par timer.

Vores gamle snedker plejede af slutte af med et par stjernestifter

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Ja, umiddelbart virker det noget nemmere og renere at bruge almindelig hvid trælim på den måde du beskriver. Gad vide om den lim du linker til holder lige så godt/længe som PU lim ?
http://www.carl-ras.dk/e-shop/kemi/lim/traelim/pvactraelimfugtbestandig3339/
Den her lim brugte min gamle mester altid når der blev lavet vinduer på værkstedet. Det er i mine øjne noget af det bedste lim du kan få. Regmos' forslag tror jeg nu iøvrigt også er godt - den lim er også god.

Håndværkerens rådgivning skal du holde dig langt væk fra. Han fabler om både og teaktræsdæk - vi snakker vinduer og samling.

Håndværker - lige p.t. tror jeg altså du er en smule på udebane. Du ved givetvis en masser om bådbyggeri. Jeg erkender blankt at det ved jeg intet om, men jeg ved tilgengæld noget om værkstedsarbejde og vinduessamlinger. Det gør du åbenlyst ikke.
Jamen det kan da godt være Boso, i de år jeg var hos Børge Thomsen tømre og snedker firma i Svendborg, var PU limen slet ikke opfundet. Der brugte vi en lim der bestod af et hvidt pulver som blev rørt op i vand og en vandig hærder der stank ganske skrækkeligt.  Jeg har da også kun limet et par hundrede hæve skyde døre ! Og mindst 500 styk rammer til en Børge Mogensen sofa. Det er da også kun 30 -35 år siden.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også