Lim til samling af vinduer og døre

Hej

Hvilken lim vil I anbefale til samling af vinduer og døre ?

Hej Hvilken lim vil I anbefale til samling af... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg prøver med almindelig hvid trælim - mange tak for input.
De gange jeg har lavet vinduer har jeg brugt en PU lim, så jeg var sikker på min samling var tæt og det er en stærk lim, og det er det eneste JEG synes er det rigtige.
Dem der synes det er træls når limen kommer ud, lige meget om det er alm træ lim eller PU lim og lige meget hvad man laver. Der tænker jeg på min gamle læremester, han sagde altid ¨Det er det lim der kommer udenfor, det er det der holder¨ det lyder lidt dumt umildbart, men hvis man tænker sig om, så er det rigtig, for hvis der ikke kommer noget ud, så har det fået for lidt og så duer det ikke, og hvis der kommer noget ud er det godt for så er der nok og så holder det.

J.A.
Det løser vi....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Regmos på 02 jul 2014 18:52

Ganske almindelig hvid trælim



Påfør nok, så det kommer ud når du samler, og fjern overskydende med en fugtig klud.



Skruetvinge => fugtig klud igen.



Har du tid nok, så lad tvingerne sidde til næste dag, ellers kan de fjernes efter et par timer.



Vores gamle snedker plejede af slutte af med et par stjernestifter


Jeg kom til at spekulere på hvorfor jeres gamle snedker sluttede af med et par stjernestifter - har du nogen ide om det. Kan det være måske være fordi man så kunne tage vinduesrammen ud af pres med det samme ? Pressetiden på den lim du linker til er : Min. 5 minutter med ca. 9 % træfugt ved 20 ° C. - så jeg går ud fra at tvingerne kan fjernes efter ca. 5 min. - eller kan de først fjernes efter et par timer som du skriver ?

...et par stjernestifter - har du nogen ide om det...

Det skulle angiveligt forstærke samlingerne, og sørge for de forblev i vinkel.

...eller kan de først fjernes efter et par timer som du skriver ?

Ved akutreparationer (indbrud, hærværk... etc.) får tvingerne sjældent lov at sidde mere et kvarters tid. Kombineret med et par dykkere holder det fint.

Men ved samling af vinduer, døre o.lign. hjemme på værkstedet, fik jeg at vide at "Hvad laver du? Du kan lime dem inden du går hjem så de kan sidde i spænd natten over. Det tager de bestemt ikke skade af ".

Det blev sagt, både med autoritet, og med snadden hængende i mundvigen, så det har jeg gjort lige siden.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også