Trætrappevanger på betonmur

Hej

Jeg skal sætte trykimprægnerede trappevanger op på en terrassemur af beton - mangler lidt inspiration til hvordan de skal fastgøres.
Har tre vanger til en trappe der skal være 1,40 til 1,50 bred, men hvordan sætter man bedst den øverste del fast på muren? Man kan jo ikke umiddelbart skrue dem fra forsiden. Har overvejet at skrue dem fast på en 30-40 mm trykimprægneret bræt/planke, og herefter fastgøre planke med vanger på muren med ekspansionsbolte(har ladet mig fortælle at rawplugs er no-go til den slags udendørs?).
Er det en holdbar løsning, eller er der en bedre måde at gøre det på?

Har sat et par billeder på hvis det er til nogen hjælp
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
min umiddelbare tanke vat som du selv er inde på med en planke mellem de 2- vanger. Alternativt fast gøre noget i væggen som de ka skrues fast til. Ved ikke om man kan få noget stolpesko agtigt der kunne fungere!?
Ja expantions bolte er det eneste der duer i den forbindelse, og du er faktisk inde på rette spor. Fastgør en regel vandret på muren, husk at anbringe vindpap i mellem træ og mur, så holder det længere. Lav så et lille hak i vangen så den kommer til at støtte vandret mod reglen  fastgør med et kraftigt vinkel jern så skal det nok blive der. Og der hvor vange møder jorden skal du have lagt en flise så vangen ikke graver sig ned i jorden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Brug en bjælkesko den kan Fastgøres på muren og din vange kan skrues fast i den vil aldrig flytte sig derfra
Men hov, der er da noget gal med din vange. Den passer da hverken i top eller bund? Har svært ved at vurdere om trin opdelingen ellers er korrekt
Skrevet af boso på 01 jul 2014 22:53

Men hov, der er da noget gal med din vange. Den passer da hverken i top eller bund? Har svært ved at vurdere om trin opdelingen ellers er korrekt

Nu har spørgeren jo kun sat sin vange op for at markere hvordan den skal stå, han bad dig ikke om en vurdering af hans evner som hjemme snedker.

At bruge jern i muren er direkte forkert, havde det været en stål trappe kunne det gå, men nu er den af træ og det betyder at træ arbejder og at det derfor har brug for at kunne bevæge sig. Det vil det kunne gøre hvis der anbringes en regle på muren som vangerne støtter på, og et par fliser i bunden.



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
????? "at bruge jern i muren er direkte forkert" hvis du hentyder til at montere en bjælkesko skulle være direkte forkert, for at træ og "jern" arbejder forskelligt, så har du vist nået bunden for inkompetance, en bjælkesko er jo netop fremstillet til bl.a. dette formål, men når det er sagt kan man sagtens bruge dit forslag det ville der heller ikke være noget forkert i, men der er andre løsninger end dit forslag ............

Mfrost.

Det er nu ikke fordi jeg mener det er forkert, blot at så skulle bjælkeskoen jo være indstøbt i muren eller der findes måske andre solide bjælkesko som jeg ikke kender til.

Og når du så tænker på at især børn ofte tramper op og ned af trapper hvilket over tid nok vil løsne en bjælkesko som er fastgjort til betonen og som så er fastboltet til vangen

På den måde som jeg forestiller mig det kunne laves, vil reglen jo optage de stød og rystelser der fremkommer på en sådan trappe.

Hej.
Når jeg læser det her så tænker jeg at udgangspunktet er forkert. Hvis vangerne ikke kan flytte sig for neden vil vægten på trappen overføres til muren og til fundamentet i jorden. Fastgørelsen behøver derfor ikke at kunne optage andet en sideværts belastning. Så derfor ville jeg nedstøbe et anker for hver vange. Ned i frostfri dybde. Indstøbe et galv jern til fastgørelse af vangen så den ikke kan skride ud. Om man sætter en regel på væggen eller bare et par v-jern som er skruet i muern må vel mest bero på hvad man synes er pænest. Reglen skal jo også fastgøres i muren. Så hvad er forskellen på at fastgøre en regel og en bjælkesko?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for tilbagemeldingerne - nu har jeg lidt forskelligt at arbejde med.
@Jørgen: Hvilken størrelse reglar tænker du at man skal op i for at det bliver stabilt/holdbart?
En alm 2*4" (45*95) regel ville jeg bare satse på, hvis det var mig. Det burde give rigeligt med plads til at fastgører på.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også