Elastisk fuge i badeværelset

Jeg har fået lavet nyt badeværelse og jeg kan se at mureren har brugt almindelig hård fuge omkring unidrain afløbet og mellem gulv/væg og væg/væg.

Er det byggeteknisk ok - eller skal jeg insistere på at få skiftet til en elastisk fuge?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er også lidt interesseret i svaret på sit spørgsmål.

Jeg har selv lavet fliser i badeværelset og har afsluttet med en silikonefuge ved mit unidrain og har efterfølgende af indtil flere murere fået at vide at det bare skal være den almindelige hårde fuge...

Fugen imellem væg/væg og væg/gulv kan du roligt bede ham om at skifte, det er ikke rigtigt.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Tak for det.

Mht. til væg/væg og gulv/væg overgangene i brusenichen er det så en decideret ulovlig konstruktion som jeg klart skal kræve lavet om? Eller er det sådan lidt en smagssag?
Det har ingenting med en smagssag at gøre, det er ikke tilladt, det skal være en elastisk fuge.

Så det er en ommer, du får en K3´er på den.

www.malermester-hansen.dk
Aner det desværre ikke, mon ikke der er en murer eller lignende herinde der kan svare på det?
Jeg ville ikke ane hvordan søren jeg skulle gribe det an uden at ødelægge fliserne, men det må vel kunne lade sig gøre.

Så ærgerligt med håndværkere der ikke aner hvad de har med at gøre, de ødelægger det både for kunderne og for os der prøver at gøre vores bedste hver dag

www.malermester-hansen.dk
Han siger helt klart at det ikke er et byggeteknisk krav. Og jeg opfatter ham faktisk som ret pålidelig. Er der nogen der kan henvise til nogle regler?
Jeg har faktisk lige kontaktet en byggesagkyndig, som bekræfter at bløde fuger ikke længere er et lovkrav og at de hårde også for ham at se er lige så god en løsning. De bløde har begrænset levetid og folk får ikke skiftet dem i tide.

Er der andre der kan bekræfte det?
Du finder en masse om fuger og vådrum generelt i SBI-200 Vådrum.

Om fugerne kan man sige at de ikke er en del af den vandtætte konstruktion. Altså er der ikke krav til om det er en blød eller hård fuge i forhold til vådrumssikringen.

Mit bud er derfor at der er tale om smag og behag. Om hvorvidt levetiden er anderledes på en gummifuge eller hård mørtelfuge ved et Uni-Drain afløb skal jeg ikke kunne sige...
Det lyder mærkeligt hvis det skulle være lavet om, men det er uden tvivl rigtigt

Har dog fundet den her artikel inde på Bolius fra d. 26. maj i år:
http://www.bolius.dk/fuger-i-badevaerelset-16665/

Men siger den byggesagkyndige at det ikke er et krav må man vel tage hans ord for gode varer

www.malermester-hansen.dk
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis