Svumme før murpap

Hej LDS folk. Jeg er ny i dette fine forum og vil høre om der er nogen der har et bud på følgende spørgsmål.

I forbindelse med en tilbygning, har jeg lavet et traditionelt randfundament afsluttet med 2 skift leca blokke (23cm). Og skal nu igang med at mure væggene op.  Som kommer til at bestå af porrebeton blokke (Ytong ”energi” 24x60x20cm)

Er det nødvendigt, eller bare god kutyme at svumme leca blokkene inden der udlægges murpap og efterfølgende mørtel og blokke.

Og skal svummningen være med cement og vand, eller en vandig opløsning af fliseklæb? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke om der er et krav eller anbefaling et eller andet sted med hensyn til svumningen, men kan ikke umiddelbart se formålet med det, og har aldrig set nogen udføre det.

Overfladen på soklen skal dog være jævn så måske er det nødvendigt...?

Har du styr på at dit linjetab gennem soklen overholder gældende krav?

Husk at sørge for radonsikring.

Tak for det Orla.
Tilbygningen skal bruges som garage og er derfor ikke godkendt til beboelse. Men af uransagelig årsager har kommunen alligevel krævet radonsikring. Som så er udført med folie (delvist) indmuret imellem første og andet skift leca og ført under gulvflamingoen, inden gulvet blev støbt.
Linjetabet på soklen har jeg ikke styr på. Men efter som det ikke er beboelse er det nok heller ikke så afgørende :o). Dog er der 30 mm kant isolering mellem betondæk og sokkel.
Tak for det Orla.
Tilbygningen skal bruges som garage og er derfor ikke godkendt til beboelse. Men af uransagelig årsager har kommunen alligevel krævet radonsikring. Som så er udført med folie (delvist) indmuret imellem første og andet skift leca og ført under gulvflamingoen, inden gulvet blev støbt.
Linjetabet på soklen har jeg ikke styr på. Men efter som det ikke er beboelse er det nok heller ikke så afgørende :o). Dog er der 30 mm kant isolering mellem betondæk og sokkel.
Der skal ikke svumes i mellem murerpap og beton. da murepappet gør at de 2 konstruktioner kan arbejde mod hinanden og forhindre fugt i at stige op.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis